Зміна вивіски. Як «ліквідують» податкову міліцію

    6 Червня, 2016 14:32
    Анонсована ліквідація грози всіх підприємців – податкової міліції означає лише появу іншої служби практично з тими ж функціями

    Нею лякають. Від неї рятують за винагороду. Адвокати непогано заробляють, консультуючи, як поводити себе в її присутності. А міністр фінансів Олександр Данилюк навіть назвав її ворогом номер один.

    Наразі вона доживає останній рік, а за деякими прогнозами – останні місяці, про що в травні заявив перший віце-прем'єр Степан Кубів: «Перше, що ми зробимо, – до кінця цього року буде ліквідована податкова міліція».

    Міністр Данилюк, у чиєму віданні знаходиться Державна фіскальна служба та податкова міліція, що підпорядковується їй, впевнений, що час силового впливу на бізнес минув.

    «Нам потрібно відмовлятися від людей з автоматами і створювати аналітичний центр, – заявив він на одному з бізнес-форумів. – Якщо проти тебе працює інтелект, ти також повинен бути не з автоматом, а з інтелектом».

    Втім, представники бізнесу поки не мають жодних ілюзій з приводу подібних обіцянок. Йдеться не про повну ліквідацію цієї структури як такої, а про її перетворення зі збереженням практично тих самих функцій.

    Найімовірніше, відмінність полягатиме лише в тому, що тепер податкова міліція не буде вриватися на підприємства в балаклавах і з автоматами. За них це будуть робити підрозділи інших силових відомств.

    Потрібна й незамінна

    Створену в 1996 році на базі підрозділів МВС податкову міліцію віддали в підпорядкування податківцям у вигляді спецпідрозділу, що займається боротьбою з податковими злочинами.

    Практично відразу вона стала зручним кийком для вибивання грошей з бізнесу, яким користувалися всі президенти і уряди. А також одним із факторів залучення електорату під час всіляких виборів, оскільки діяв принцип – пообіцяй ліквідувати податкову міліцію, і люди до тебе потягнуться.

    Податкова міліція могла служити і для тиску на конкурентів, і як один з методів рейдерських захоплень, і спосіб покращити фінансове становище.

    У результаті за останні сім років, починаючи з періоду раннього Ющенка і закінчуючи епохою пізнього Януковича, заяви про ліквідацію податкової поліції звучали постійно. Особливо в передвиборних обіцянках.

    Однак щоразу, ознайомившись зі специфікою її діяльності, ліквідацію відкладали, схиляючись до рішення, що мета виправдовує засоби.

    За рахунок своєї універсальності податкова міліція могла служити для досягнення широкого спектру цілей. Це і тиск на конкурентів – як в бізнесі, так і в політиці, і один з методів рейдерських захоплень, і спосіб покращити фінансове становище – як держскарбниці, так і окремих особистостей. І ситуація сьогодні нічим не відрізняється від реальності минулих років.

    Найбільш поширеною методикою роботи податкової міліції, як і раніше, залишається безпідставне внесення відомостей про вчинення кримінального злочину до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Але не для того, аби довести справу до суду, а як елемент тиску на бізнес – дивіться, щодо вашого підприємства вже йде кримінальне провадження. А це стимул домовлятися.

    Часто це є підготовчим елементом рейдерського захоплення бізнесу, випадки чого почастішали останнім часом. Наприклад, у вересні 2014 року представники податкової поліції сфабрикували кримінальну справу проти ТДВ «ЖЛ», яке керувало Житомирською кондитерською фабрикою.

    І зробили це лиш для того, щоб міліціонери могли проводити обшуки, виїмки документів і готувати захоплення, що, врешті-решт, і сталося в грудні 2015 року.

    Про те, що відкриті податковою поліцією кримінальні справи найчастіше виявляються «липовими», свідчить статистика: лише в 2014 році 3497 відкритих цією структурою кримінальних проваджень було закрито через відсутність складу злочину.

    Рік по тому на обліку податкової міліції було зареєстровано 1717 кримінальних проваджень, що стосуються умисного ухилення від сплати податків. З цієї кількості повідомлення про підозру вручили в 175 випадках, а обвинувальний вирок було винесено всього по 50 провадженням. Іншими словами, 1667 виробництв були «липою».

    А за статистичними даними судової системи, на користь платників податків, які оскаржують податкові повідомлення про несплату податків, виноситься в середньому 75% рішень.

    Проте податкова міліція часто не бере до уваги рішення судів про закриття кримінальних проваджень і продовжує досудові розслідування, знову-таки, як фактор тиску.


    Дані квартального звіту Ради бізнес-омбудсмена
    Дані квартального звіту Ради бізнес-омбудсмена

     

    Випадки тиску з боку податкової поліції наводяться і в звіті Ради бізнес-омбудсмена: третина поданих скарг стосуються кримінальних проваджень, розпочатих слідчим управлінням фінансових розслідувань ДФС. І все це робиться на тлі розмов про ліквідацію, перетворення й реформу податкової міліції.

    Ліквідація по-новому

    Черговий виток планів ліквідації податкової поліції припав на період зміни влади в 2014 році. Цей пункт навіть внесли в Коаліційну угоду депутатських фракцій нового складу парламенту.

    Передбачалося, що депутати негайно візьмуться за створення єдиного органу для попередження, виявлення, розкриття і розслідування економічних злочинів проти держави – Служби фінансових розслідувань.

    Податкова міліція в минулому році повернула до держбюджету недоплачених податків на суму 520,6 млн грн, в той час як на її утримання було витрачено 553,73 млн грн.

    Ця структура не повинна брати участь у проведенні перевірок, а займатися виключно аналізом даних і збором доказової бази без відвідування підприємств.

    Арсеній Яценюк, який став тоді прем'єром, заявив, що негайно займеться цією проблемою і ліквідує податкову міліцію у тому вигляді, в якому вона існує. Проте за якийсь час це питання відійшло на другий план, а потім взагалі перестало цікавити уряд.

    До того ж ініційований Кабміном у 2014 році законопроект щодо ліквідації податкової міліції жорстко розкритикували у профільному парламентському комітеті представники бізнесу. Свою роль зіграло те, що схожий документ готували за часів Януковича для контролю над фінансовими потоками в межах країни. І уряд Яценюка свій проект відкликав.

    Рік по тому до законопроекту знову повернулися, запропонувавши створити професійну службу фінансових розслідувань у складі ДФС. Створити її мали намір на основі податкової міліції, Держфінінспекції, Управління по боротьбі з економічними злочинами МВС і Управління економічної контррозвідки СБУ.

    Представники податкової міліції тоді влаштували активне просування цієї ідеї під гаслом реформування ДФС. За їх підрахунками, боротьбою з економічною злочинністю загалом займаються 25 тисяч осіб з різних силових відомств. На їх утримання йде 2 млрд гривень щорічно. А можна покласти цю функцію на 5-8 тисяч осіб, заощадивши до 1 млрд гривень.


    Дані квартального звіту Ради бізнес-омбудсмена
    Дані квартального звіту Ради бізнес-омбудсмена

    Однак на цьому етапі перепоною стало те, чиє саме відомство контролюватиме Службу фінансових розслідувань. МВС тягнуло ковдру на себе, запевняючи, що всі розслідування мають замикатися на їхньому відомстві.

    В ДФС не погоджувалися, вимагаючи, щоб це була окрема структура і підпорядковувалася безпосередньо Кабміну. А той, своєю чергою, керував би нею через міністра фінансів, якому ДФС підпорядковується.

    Спільне бачення так і не склалося. Зрештою, податкова міліція в своєму колишньому вигляді діє і донині з тією лише різницею, що ідеї, як її ліквідувати, продовжують реєструвати в парламенті у вигляді законопроектів.

    Черговий такий документ про створення фінансової поліції, ініційований групою нардепів, парламентарі отримали для ознайомлення 16 травня.

    Втім, у ньому мало нового, основна ідея – ліквідація податкової міліції та створення фінансової поліції, діяльність якої спрямовується і координується Кабміном через міністра фінансів.

    Проте найбільш ймовірні результати такого реформування безпосередньо для бізнесу в тому, що все залишиться на своїх місцях, зміниться лише назва.

    На підприємство як і раніше можуть вдертися «маски-шоу» з Управління по боротьбі з економічними злочинами МВС або Управління економічної контррозвідки СБУ. Або ті й інші по черзі. Те, що серед них не буде бійців податкової міліції, підприємців не дуже заспокоїть.

    Понад те, зараз, напередодні «ліквідації», бійцям податкової міліції вже нічого втрачати, а тому існує ймовірність того, що наостанок вони будуть діяти максимально напористо та безапеляційно, активно стимулюючи бізнес домовлятися.

    Тим більше що за підрахунками депутатів, податкова міліція в минулому році повернула до держбюджету недоплачених податків на суму 520,6 млн гривень, в той час як на її утримання було витрачено 553,73 млн гривень. Тобто економічний ефект від діяльності цієї структури склав мінус 33,13 млн гривень. Тому рухатися є куди.

    Теги: корупція МВС СБУ законопроект Арсеній Яценюк податкова політика ДФС податкова міліція рейдерське захоплення Кабмін «ЖЛ» статистика
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ



      Архів