Український туристичний бізнес підбиває підсумки літнього сезону

    28 Вересня, 2015 17:28
    Втративши істотну частку доходів, більшість українців вирішили за краще цього літа відпочити в Україні, і лише дехто поїхав до Туреччини та Єгипту

    Осінь – традиційна пора підведення підсумків в туристичному бізнесі: найбільші туроператори країни оцінюють літній сезон. І цей рік не став винятком. Відзначився він хіба що самими оцінками – представники тургалузі досі не можуть сказати однозначно, провалився сезон чи ні.

    «В Україні ринок звужується і з неймовірною швидкістю прямує до нуля», – вважає Аркадій Маслов, комерційний директор компанії TEZ Tour Ukraine і віце-президент Асоціації лідерів турбізнесу України.

    Водночас його колега, генеральний директор компанії TUI Ukraine Володимир Щупак налаштований більш оптимістично. За його словами, якщо в 2014 році ринок скоротився порівняно з 2013 роком на 50%, то в 2015-му він просяде, найімовірніше, на 20-25% порівняно з минулим роком.

    «У 2014 році за кордон поїхали мільйон українців, в поточному році ця цифра складе близько 700 тисяч (через туроператорів)», – прогнозує Щупак.

    Середній клас, який ще кілька років тому міг витратити на відпочинок близько 1 тис. доларів на людину за тиждень, цього року нікуди не поїхав.

    Оптимізм шефа поділяє і директор з продажу та маркетингу TUI Ukraine Тарас Демура. За його словами, літо минуло для туроператорів набагато краще, ніж вони очікували. Понад те, багато компаній примудрилися навіть заробити.

    «По суті, літав той обсяг перевезення (йдеться про чартерні програми туроператорів – Ред.), який відповідав потребам ринку. І якби цю ситуацію вдалося продовжити, то ми б стали свідками його оздоровлення», – заявляє експерт.

    Демура додає, що після краху таких великих гравців як News Travel та мережі турагенцій «Гарячі тури» в операторів не було спокуси демпінгувати, і всі, нарешті, припинили перебувати в зоні ризику, коли в будь-який момент хтось може впасти.

    «Ринок покращився не з точки зору обсягів продажів, а з точки зору здоров'я системи (покращився сам продукт, бренди, якість обслуговування. – Ред.)», – говорить експерт.

    Президент туристичної компанії IdrisKa Tour Індріс Казими також радий тому, що українському ринку вдалося уникнути долі північних сусідів. В Росії, за його словами, за останній час закрилося понад 46 великих туристичних операторів, які «потягли» за собою 200-300 млн доларів збитків.

    Східні солодощі

    За оцінками експертів, найбільшим попитом серед українських туристів у цьому сезоні продовжувала користуватися Туреччина. До цієї країни, за словами Щупака, поїхало від 60 до 66% наших співвітчизників.

    Дещо інші цифри наводять провідні українські мережі «Поїхали з нами», «Мережа агентств горящих путівок» і системи онлайн-бронювання IT-Tour. За їхніми даними, до кінця серпня на Туреччину припало всього 40% виїзного турпотоку. Правда, це все одно на 15 процентних пунктів більше, ніж у 2014 році.

    Як пояснює Щупак, наростити частку в структурі виїзного туризму Туреччини вдалося за рахунок ОАЕ – в нинішньому сезоні обсяги перевезення в цю країну значно впали: напрямок подорожчав, а Туреччина, навпаки, знизила цінову планку.

    Втім, зростання частки у турпотоці зовсім не означає, що кількість туристів, які відвідали Туреччину, зросла в принципі. Якщо вірити даним аташе з питань культури та інформації посольства Туреччини в Україні Берат Йилдиз, за сім місяців цього року Туреччину відвідало 387,3 тисяч українців – на 14,1 тисяч менше, ніж за аналогічний період минулого року.

    Водночас цікаво, що за такого загального падіння на 3%, яке пан Йилдиз сподівається перекрити за рахунок серпня, ще не врахованого в статистиці, число українських гостей Стамбулу зросло на ті ж 3% – зі 172 до 177 тисяч.

    Безвізовий напрямок повністю себе виправдав: за сезон лише на літаках туди злітали близько 40 тисяч українців.

    Скорочення кількості любителів відпочинку в Туреччині Маслов пояснює просто – «тотальним зубожінням населення». За його словами, середній клас, який ще кілька років тому міг витратити на відпочинок близько 1 тис. доларів на людину за тиждень, цього року нікуди не поїхав.

    Значно зросла, за даними експертів, у цьому сезоні частка Єгипту, хоча якщо судити по торішньому рейтингу онлайн-журналу turprofi.com.ua, цей напрямок і минулого літа був популярним. І причина тому – ціни. Єгипетський ринок втратив за останні роки як українських, так і російських туристів, тому бадьоро йшов на поступки операторам.

    Однак залучити туристів до Єгипту влітку все-таки складніше, ніж до Туреччини, тому зі своїми майже 22% він так і залишився на другому місці.

    Ще 11% від туристичного потоку, згідно з оцінками українських мереж, припало в цьому сезоні на Болгарію. Як відзначає Валерія Овсяник, головний редактор turprofi.com.ua, напрям увійшов до трійки лідерів завдяки недорогому автобусному перевезенню та розгалуженій мережі маршрутів з різних українських міст, у тому числі з Києва, Львова, Дніпропетровська, Одеси та Харкова.

    Ще 7% організованих туристів обрали влітку Чорногорію. Як і прогнозували експерти, безвізовий напрямок повністю себе виправдав: за сезон лише на літаках туди злітало близько 40 тисяч українців.

    Візові перепони

    Значно гірше обстояла в цьому сезоні ситуація з відпочинком в країнах Євросоюзу. Влітку для українських громадян якраз вводили біометричні візи, тому бажаючих відпочити в Європі різко поменшало. Правда, тільки на початку літа. Пізніше, переконують представники турбізнесу, ситуація покращилася.

    «Проблеми з візами були тільки на початку літа: у червні – перших числах липня, – каже Вікторія Ноздрякова, директор компанії VictarTour. – Просто ще ніхто не розумів нових правил гри, часто переносилися терміни на зняття відбитків. З деякими консульствам (Чехія і Польща) взагалі виходили абсурдні ситуації: туристів записували на зняття відбитків за два дні після початку туру! Доводилося переносити поїздки або взагалі від них відмовлятися. Добре, що хоч анулювали все без штрафів, зокрема автобусні тури».

    Якщо закордонні напрямки в цьому сезоні відчували брак українського туриста, то вітчизняні рекреаційні зони зазнали справжнього туристичного буму.

    Особливо сумно виглядала влітку Греція, яка скотилася до рівня Кіпру. «Кіпр, як альтернативний напрям, став більш привабливим. Продавати його цього літа було легко: євро впав у ціні, а провізи були набагато доступніші від шенгенських», – пояснює Щупак.

    Що стосується Іспанії, то навіть з чартером від IdrisKa Tour в Аліканте іспанський напрямок просів, за оцінками гравців ринку, приблизно на 40%. Зате сезон виявився вдалим для всіх туристичних операторів по Іспанії, оскільки обсяги були зваженими і блоки продавалися заздалегідь – допомогла паніка туристів з приводу здачі біометрії.

    Прибутковість іспанського напрямку підтверджують і плани IdrisKa Tour – її чартер в Аліканте продовжить літати і взимку.

    Це все рідне і моє

    Але якщо закордонні напрямки в цьому сезоні відчували брак українського туриста, то вітчизняні рекреаційні зони зазнали справжнього туристичного буму.

    «Курорти Одеської, Миколаївської та Херсонської областей в кінці липня – серпні були заповнені майже на 100%», – говорить директор Центру розвитку туризму України Володимир Царук. За його словами, загалом туристичний потік по нашій країні в цьому сезоні збільшився на 30-50% (залежно від напрямку) в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Зокрема, безпосередньо в Одесу влітку приїхало на 40-50% туристів більше, ніж торік. На 50-60% збільшилася кількість відпочиваючих в Затоці Одеської області. У Херсонській області найбільше туристів відвідало Арабатську стрілку – понад 250 тисяч. Це на 40-50% більше, ніж торік. Ненабагато відстав і Залізний Порт. Тут побувало близько 130 тисяч туристів, перевищивши тим самим минулорічний показник на 30-40%.

    Збільшення туристичного потоку не вплинуло на покращення якості обслуговування на курортах, скоріше навпаки.

    Не оминули туристи стороною і Західну Україну. Наприклад, у Закарпатті туристичний потік під час літнього сезону збільшився на 20-30% у порівнянні з минулим сезоном і склав близько 450-500 тисяч чоловік.

    «Близько мільйона туристів відвідали Тернопільщину цього року», – хвалиться начальник управління розвитку туристичної інфраструктури Тернопільської облдержадміністрації Назар Яворський. Правда, сам же і додає: «У нас є певні проблеми з тим, як рахувати туристів».

    Втім, це не єдина проблема українського туризму. «На жаль, збільшення туристичного потоку не вплинуло на покращення якості обслуговування на курортах, швидше навпаки», – не приховують гравці туристичного ринку. Понад те, надихнувшись напливом бажаючих відпочити, практично всі курорти України підвищили ціни. Як кажуть, гріх же не заробити.

    Теги: безвізовий режим єгипет туреччина чорногорія біометричні паспорти туризм болгарія
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ



      Архів