Проект «Імітація». Деталі прихованого плану закриття е-декларацій

    10 Березня, 2017 10:56
    Понад 100 тис. гривень щомісяця – стільки отримує глава НАЗК Наталія Корчак за роль дівчинки для биття і за те, щоб декларації чиновників залишилися неперевіреними

    Якби за Романа Насірова не взялося НАБУ, він стовідсотково мав би удостоїтися пильної уваги співробітників Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК). Як мінімум, за неправдиві відомості у своїй електронній декларації щодо лондонської нерухомості, а це до двох років в'язниці. І як максимум, за нестиковку в категорії «державна посада – спосіб життя».

    Але просто зараз чи в найближчому майбутньому ані Насірову, ні сотням подібних йому високопоставлених чиновників з боку НАЗК нічого не загрожує. Через п'ять місяців після подачі електронних декларацій агентство не перевірило жодної. Понад те, воно навіть не збирається цього робити.

    Водночас, глава агентства Наталія Корчак щомісяця справно отримує від 100 до 120 тис. гривень зарплати – в залежності від того, яку надбавку вона сама собі випише за інтенсивність праці. Як правило, ця сума становить понад 30 тис. гривень до базової ставки. Не ображені зарплатою і її підлеглі, які отримують від 60 до 75 тис. гривень щомісяця.

    А загальний бюджет такої потрібної, але абсолютно непрацюючої організації на 2017 рік становить 162,8 млн гривень наших з вами податків. З них 18,5 мільйона підуть на модернізацію програмного забезпечення системи е-декларування. Ще 2,1 млн гривень витратять на розробку ПЗ Єдиного держреєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, плюс 42,5 млн гривень на покупку апаратного та сервісного обладнання для забезпечення роботи реєстру. Нарешті, ще 3 млн гривень заплановано на покупку двох мікроавтобусів для роботи і відряджень членів НАЗК.

    Здавалося б – чого ще? Однак ні, далі розподілу річного бюджету справа не пішла. І сьогодні декларації чиновників перевіряє хто завгодно, тільки не спеціалізоване агентство.

    Результат НАЗК, спеціально створеного для перевірки декларацій, – нуль перевірених декларацій.

    За офіційними даними, детективи НАБУ розслідують 25 кримінальних проваджень за е-деклараціями. З них 14 щодо суддів, шість стосовно нардепів, дві справи заведено на голів райдержадміністрацій, ще по одній – на заступника голови облради та керівника центрального органу виконавчої влади.

    Своєю чергою, Генпрокуратура повідомила, що перевірить підозрілі декларації 29 народних депутатів за фактом невідповідності між задекларованими засобами і офіційними доходами.

    А результат НАЗК, спеціально створеного для перевірки декларацій, – нуль перевірених декларацій. Водночас, занадто багато фактів вказує на те, що це не просто спонтанний саботаж окремих представників агентства, технічні проблеми чи невміння працювати, а заздалегідь продумана і ретельно спланована комбінація щодо повного блокування роботи агентства.

    Зацікавлені особи ще на етапі формування цього органу зробили все для того, аби агентство не працювало, щонайменше, ще кілька років. А в ідеалі – взагалі було розформоване або трансформоване у повністю керовану ручну організацію. Конспірологія? Давайте розберемося.

    Що заважає поганому танцюристу

    Сьогодні глава НАЗК Наталія Корчак може навести десяток причин, чому вона та її підлеглі досі не працюють, хоча отримують не найменшу в країні зарплату.

    До середини 2016 року, пройшовши довгу епопею технічних проблем із запуском системи е-декларування, керівництво агентства «несподівано» зіткнулося з іншою глобальною проблемою – повною відсутністю нормативної документації, як саме перевіряти декларації.

    Попри те, що строки подання декларацій першої хвилі закінчилися 30 жовтня 2016 року, НАЗК затвердила необхідну документацію лише 11 листопада. Після чого 23 листопада Мін'юст повернув її на доопрацювання, забезпечивши зауваженнями на півтора десятка сторінок.

    Почалася епопея сперечання агентства і Мін'юсту – кожен звинувачував іншого в саботажі та блокуванні початку перевірки, поки, нарешті, Кабмін не створив робочу групу, яка склала й затвердила необхідні норми.

    Замість незалежного антикорупційного органу була створена структура із сумнівною кадровою політикою та потенційною залежністю від однієї з політичних сил.

    Але й це не спонукало працівників НАЗК почати перевірку. Абсолютно несподівано вони виявили, що агентству досі не надано доступ до частини реєстрів. Приміром, Мін'юст не забезпечив доступ до Держреєстру актів цивільного стану, Єдиного реєстру довіреностей і Спадкового реєстру. Доступ до частини інформації досі не відкрито з боку Державної фіскальної служби, МВС, Мінсоцполітики та Пенсійного фонду.

    Що з цього приводу зробило керівництво НАЗК? Включило «почекуна» і продовжило виписувати собі надбавки за інтенсивність праці, попутно обговорюючи ще одну нерозв'язну проблему, яка не дозволяє їм працювати.

    Справа в тому, що представники держпідприємства «Українські спеціальні системи» (УСС), яке обслуговує сервера НАЗК, заявило: до існуючої системи е-декларування нібито неможливо «прикрутити» реєстри, і для автоматизованої перевірки декларацій потрібно створити нову систему. А з цією вони взагалі не хочуть працювати.

    За інформацією координатора коаліції «Декларації під контролем» Саші Дрік, в УСС говорять про необхідну суму в 12 млн доларів для створення системи, яка нормально працює і яка їм сподобається. А піде на це не багато, не мало – чотири роки.

    На цьому офіційні версії про те, чому агентство досі не працює, закінчуються. І починаються реалії – чому це відбувається насправді.

    Гроші на вітер

    У НАЗК не бажають і бояться визнавати, що сили і засоби уряду Данії, Програми розвитку ООН, Консультативної місії ЄС і ще кількох українських та міжнародних організацій пішли на формування не незалежного антикорупційного органу, а на структуру з досить сумнівною кадровою політикою, одіозними особистостями в Громадській раді та потенційною залежністю від однієї з політичних сил.

    Один з яскравих прикладів – глава Департаменту моніторингу дотримання законодавства про конфлікт інтересів Олександр Писаренко. За даними журналіста Дмитра Гнапа, цей чиновник за часів Януковича працював в Держагентстві екологічних інвестицій, повністю підконтрольному Юрію Іванющенку, він же відомий на всю країну Юра Єнакіївський.

    Саме через це агентство розкрадалися мільйонні кошти, отримані Україною за Кіотським протоколом за використання квот на викид парникових газів. А начальником відділу обліку парникових газів був не хто інший, як Олександр Писаренко, нині доблесний борець з конфліктом інтересів у середовищі топ-чиновників.

    Відкрито протистояти створенню НАЗК керівництво країни не могло – це була частина взятих на себе зобов'язань перед ЄС. Агентство створили, але його роботу просто імітували.

    Не краще йдуть справи і в Громадській раді при НАЗК. Крім усього іншого ця структура контролює витрату грошей агентством, зокрема, і виділення надбавок за інтенсивність праці.

    Як стверджує адвокат Роман Маселко, агентство затвердило одним із членів ради представника громадської організації «Народна Україна» Костянтина Гусєва, фігуранта скандалу з фальсифікацією виборів до Ради громадського контролю при НАБУ.

    Тоді фахівці виявили «накрутку» на користь кандидатури Гусєва – понад 80% голосів за нього були фальшивими.

    «Спочатку Гусєв хотів «порєшать», але коли зрозумів, що це неможливо, то написав заяву про вихід з Ради громадського контролю, – стверджує Маселко. – Відбулися вибори до Громадської ради при НАЗК. З великим здивуванням ми побачили того ж Костянтина Гусєва. Можна навіть не сумніватися, для чого він прийшов у раду НАЗК».

    На додаток до всього, експерт Центру політико-правових реформ Юлія Кириченко стурбована заявою Корчак про те, що деякі політичні партії допомогли забезпечити НАЗК комп'ютерною технікою.

    «Безумовно, такий важливий орган повинен бути належним чином забезпечений, – вважає експерт. – Але аж ніяк не з боку політичних партій, які в подальшому зможуть через ці фінансово-матеріальні стимули впливати на об'єктивність та неупередженість дій і рішень НАЗК».

    На підставі цих даних, а також інформації, отриманої UA1 від нардепів і чиновників з міністерських кіл, можна зробити висновок: бездіяльність НАЗК з перевірки е-декларацій задумувалася з самого початку. Жодної конспірології – тільки факти, які повністю підтверджують цю теорію.

    Сьогодні на арені

    Давайте подивимося, як ситуація навколо роботи НАЗК виглядає наразі: міністр юстиції Павло Петренко на людях строго вичитує главу агентства Наталію Корчак за бездіяльність. Та, своєю чергою, постійно знаходить якісь виправдання, не вступаючи у відкритий конфлікт з міністром. І це триває вже п'ять місяців, протягом яких агентство не виконує своїх функцій.

    Глава НАЗК за 100 тисяч в місяць грає роль дівчинки для биття.

    Саме тут і виникає запитання – а раптом так і було заплановано від самого початку? Відкрито протистояти створенню НАЗК керівництво країни не могло – це була частина взятих на себе українським урядом зобов'язань перед ЄС. Агентство створили, але його роботу просто імітували. А головними імітаторами стало профільне міністерство і глава НАЗК.

    Хто такі Петренко і Корчак? Перший – фактично права рука і найближчий друг екс-прем'єра Арсенія Яценюка, чия політсила «Народний фронт» контролює Мін'юст. Друга – викладач юридичних дисциплін Чернівецького університету у тих же Яценюка і Петренка. І якось не дуже віриться, що два топ-чиновника та їхній екс-викладач не можуть між собою домовитися про діяльність агентства.

    «Ви справді думаєте, що людина Яценюка Петренко і людина Яценюка Корчак під керівництвом самого Яценюка не можуть між собою домовитися? – дивується депутат від БПП, якому статус не дозволяє відкрито критикувати своїх колег по коаліції. – Це дешевий цирк, і всі це розуміють, але ніхто не хоче або не може втручатися».

    Питання про те, чи справді бездіяльність НАЗК було сплановано заздалегідь, UA1 поставив і нардепу Сергію Лещенку.

    «Я не знаю, – трохи подумавши, відповів той. – Але в такому вигляді, як НАЗК існує зараз, я б його взагалі ліквідував».

    Схоже, саме такої реакції й домагалися незацікавлені у запуску системи е-декларування люди. Уже зараз міністр Петренко натякає, що з частиною функцій НАЗК раніше успішно справлялося його відомство. Водночас просувається ідея про те, що цей орган, можливо, взагалі не потрібен. Думка про очевидну необхідність змінити керівний склад агентства навіть не озвучується.

    У підсумку вимальовується зручна для топ-чиновників схема. Уряд має картинку для ЄС у вигляді таблички «НАЗК» у Києві на бульварі Дружби народів, 28. Топ-чиновники можуть бути спокійні, що найближчим часом їхні декларації не перевірять. Глава агентства Корчак за 100 тисяч в місяць грає роль дівчинки для биття, і навіть якщо її, нарешті, звільнять, у збитку вона не залишиться.

    Словом, у виграші всі, крім звичайних українців, які з власної кишені оплачують цей цирк. Причому не такий вже й дешевий, як про це говорять в кулуарах парламенту.

    Теги: ООН генпрокуратура Мін’юст Павло Петренко Арсеній Яценюк сергій лещенко БПП бюджет НАБУ НАЗК Олександр Писаренко Наталія Корчак
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ


      Архів