Прирівняні до Януковича. Чого чекати від закону про спецконфіскацію

    24 Червня, 2016 12:36
    Як позначиться ухвалення закону про конфіскацію активів екс-президента-втікача на добробуті простих українців – з'ясовував UA1

    Незабаром у кожного громадянина України може з'явитися реальний шанс законно позбутися заощаджень, житла, транспорту за найабсурднішим звинуваченням. Але все заради благої мети – отримати, нарешті, заарештовані на рахунках екс-президента-втікача мільярди.

    «У жодному разі не можна допустити ухвалення такого варіанту законопроекту, який дозволить правоохоронцям зловживати процедурами. Особливо за визначенням, що і куди конфіскувати – в бюджет або в кишеню. Не виключено, що він спровокує «законні» рейдерські захоплення».

    Таку оцінку черговій спробі представників «Народного фронту» провести через парламент «сирий» закон з очевидними ознаками корупційної складової дав глава парламентського комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Андрій Кожем'якін. Йдеться про черговий виток суперечок, як саме конфіскувати гроші з рахунків Януковича.

    Натомість глава фракції НФ Максим Бурбак поставив дещо шантажний ультиматум: «Народний фронт» заявляє: якщо законопроект не буде проголосовано, ми не будемо голосувати за жодні інші законопроекти».

    У результаті на шальки терезів кинуто з одного боку найважливіші законопроекти в сфері соціальної політики, що стосуються кожного українця, з іншого – недосконалий з юридичної та практичної точки зору закон, котрий лобіюють перші особи НФ.

    Закон, який просувають як прописаний конкретно під активи Януковича, але який за бажання можна обернути проти кожного громадянина України, що володіє хоч якимось майном.

    Є можливість, але немає бажання

    Навіть найзапекліші критики законопроекту НФ не сумніваються в тому, що вкрадені з держбюджету мільярди чиновників-втікачів мають піти на користь держави. Питання лише в механізмі повернення цих коштів і контролі над тими, хто їх повертає.

    Як запевняють «фронтовики», немає можливості отримати гроші екс-президента-втікача інакше, окрім як через ухвалення окремого закону під цей процес.

    Хоча юристи стверджують, що у Генпрокуратури, Антикорупційного бюро та інших правоохоронних структур є всі механізми для того, аби зробити це просто зараз: законодавство про заочний суд і необхідна для конфіскації майна правова база.

    1,5 млрд доларів, що зберігаються на рахунках Ощадбанку, – це переважно цінні папери на ім'я Януковича, внутрішній борг держави. Досить просто заарештувати їх і списати держборг.

    А заступник голови парламентського комітету з питань промислової політики та підприємництва Олександра Кужель під час одного з політичних ток-шоу буквально на пальцях пояснила, як повернути вкрадене без будь-яких нових законів.

    За її словами, 1,5 млрд доларів, що зберігаються на рахунках Ощадбанку, – це переважно цінні папери на ім'я Януковича. Іншими словами, внутрішній борг держави. Досить просто заарештувати їх, списати держборг, і проблему буде вирішено. Інакше незрозуміло, хто і яким чином реалізовуватиме вказані цінні папери у разі їх конфіскації. А це вже поле для корупції.

    Якщо ж йдеться про те, щоб обов'язково під цей процес було ухвалено окремий закон, то він має бути грамотно складений. За словами Кожем'якіна, експерти його комітету напрацювали низку пропозицій, але НФ робота юристів не зацікавила.

    «Комусь законопроект, розроблений робочою групою, не потрібен, бо комусь горить ухвалити слабкий проект», – прокоментував ситуацію Кожем'якін.

    Однак в НФ стоять на своєму, приводячи масу аргументів на користь необхідності закону. Андрій Тетерук заявив, що у разі неухвалення документу ситуація на фронті може різко погіршитися, оскільки армія не отримає заплановані 9 млрд гривень від конфіскованих активів.

    Текст законопроекту № 4057 про спецконфіскацію був жорстко розкритикований не лише українськими, а й європейськими експертами в області права.

    Ще один аргумент на захист конфіскації у редакції НФ – в країні неможливо буде підвищити соціальні стандарти, наприклад, збільшити зарплату бюджетникам, оскільки на це заплановано витратити близько 30 млрд гривень з конфіскованих грошей.

    А глава фракції Максим Бурбак взагалі заявив, що коли не скористатися процедурою спецконфіскації, то до кінця року гроші може бути розморожено й повернуто на офшорні рахунки Януковича.

    Це не перша спроба НФ провести в парламенті окремий закон, що дозволяє конфісковувати активи на загальну суму близько 50 млрд гривень на рахунках Януковича і його оточення.

    В середині березня вони продавлювали прийняття проекту № 4057 на ту ж тему, проте текст був жорстко розкритикований не лише українськими, але й європейськими експертами в області права. Тому після довгих суперечок законопроект прийняли в першому читанні за умови, що істотно його доопрацюють.

    У результаті такого доопрацювання з'явився закон про спецконфіскацію № 4811. Представники НФ наввипередки переконують, що помилки виправлено і всі побажання європейських експертів враховано, зокрема зауваження Генеральної дирекції з прав людини та верховенства права Ради Європи.

    Однак насправді виявилося, що основні корупційні ризики у новому законі залишилися. І стосуються вони не лише вилучення і розподілу активів Януковича, але й можливості за бажання заволодіти майном будь-якого громадянина України.

    Прирівняні до Януковича

    Уявіть, ви щось продали заможному покупцеві (свої послуги, товар – все, що завгодно) і отримали за це гроші. Несподівано виявляється, що покупець – корупціонер, і всі його активи мають бути конфісковані. І купував він у вас за вкрадені гроші. Які теж необхідно конфіскувати, попри те, що вони вже ваші.

    Можливо, у вас на руках навіть опиниться підтвердження угоди, що виведе отримані вами від корупціонера гроші з-під визначення «необґрунтовані доходи».

    Однак у прокурора є можливість відповідно до цього закону «розумно сумніватися» у ваших доказах. Це і є конфіскація у третіх осіб, яку прописано в законі. І торкнутися вона може кожного.

    Законом вводиться можливість конфіскації активів до вступу в силу обвинувального вироку суду.

    Ще один приклад – конфіскація майна у невстановлених осіб. Це означає, що у разі наявності якихось активів, господаря яких неможливо визначити, їх мають право конфіскувати.

    Тепер згадаємо десятки задокументованих випадків несанкціонованого втручання у Держреєстр юросіб і фізосіб-підприємців з боку реєстраторів Мін'юсту та приватних нотаріусів. Під час цих дій майно одного власника нелегально записували на іншого.

    За тією ж схемою власника майна може бути взагалі вилучено з реєстру, а нового не вписано, або ж активи можуть оформити на будь-яку людину, оголошену в розшук за скоєння злочину. І в першому, і в другому випадку майно може бути конфісковане.

    Також законом вводиться можливість конфіскації активів до набуття чинності обвинувальним вироком суду. Тобто судовий процес ще йде, вину поки не довели, але майно вже конфіскували.

    Іншими словами, якщо вас звинуватять у корупції, ви позбудетеся свого майна ще на стадії кримінального провадження. І тільки потім, коли в суді доведуть вашу невинуватість, отримаєте право клопотати про повернення власності. Але хто, яким чином і в якому вигляді буде її повертати – незрозуміло.

    І навпаки, адвокати винуватої особи зможуть апелювати до Конституції, оскільки порушується принцип презумпції невинуватості. Це означає, що підозрюваний вважається невинуватим і не може зазнавати кримінального покарання, доки його вину не доведено судом. А конфіскація – це саме кримінальне покарання, про що йдеться у законопроекті.

    Якщо зібрані докази провини недостатні, адвокати будуть подавати позов з метою не лише повернути конфісковане майно, а й отримати від держави компенсацію. А інтереси високопоставлених чиновників, підозрюваних у корупції, як правило, представляють кращі адвокати з Європи.

    Найсвіжіший приклад – зняття європейських санкцій з екс-міністра доходів і зборів Олександра Клименка. Суд ЄС визнав зібрані українською Генпрокуратурою докази про привласнення ним 616 млн гривень недостатніми. Якби в Україні його майно конфіскували, зараз довелося б все повертати зі значною компенсацією.

    Звичайний шантаж

    Попри всі зауваження, НФ поспішає за будь-яку ціну ухвалити проект 4811. Поспішає настільки, що замість того, аби розглядати цей документ у парламентському комітеті з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності, його передали в очолюваний «фронтовиком» Сергієм Пашинським комітет з питань нацбезпеки і оборони. Для цього в текст закону вписали кілька незначних абзаців як доповнення до «Закону про нацбезпеку».

    Інтрига в тому, що автором першого, забракованого варіанту закону про спецконфіскацію № 4057, був саме Пашинський. Крім нього в ядро групи ініціаторів цього проекту входили Іван Вінник і Тетяна Чорновол.

    Переслідуючи мету за будь-яку ціну прийняти закон про спецконфіскацію, Пашинський і вся фракція НФ не зупиняються ні перед чим.

    Усі троє фігурували в скандалі зі зникненням грошей від проданого палива Сергія Курченка, який втік з країни. Продажем займалися близькі до Пашинського комерційні структури.

    Вінник був членом комісії, яка розпорядилась паливом. А Чорновол забезпечувала агресивно-істеричну інформпідтримку конфіскації цього активу.

    Водночас, у парламенті Пашинський вже давно заслужив репутацію законодавця, в чиїх законопроектах закладено масу корупційних ризиків, про що вже піднімалося питання в Комітеті з питань запобігання та протидії корупції.

    Не дивно, що Пашинський на засіданні свого комітету виніс вердикт про ідеальність законопроекту від НФ. По-перше, як не крути, це його ініціатива. По-друге, 9 млрд гривень з конфіскованих активів буде спрямовано на оборону. А це саме сфера впливу скандального нардепа, і вся сума буде підконтрольна йому.

    Про зловживання ж у секторі держзакупівель для воєнпрому, пов'язаних з прізвищами Пашинського і наближеного до нього Вінника, у Міноборони не чув хіба глухий. Зокрема й про паливо Курченка, частину якого нібито було передано армії, де його сліди дивним чином загубилися.

    Переслідуючи мету, будь-якою ціною прийняти закон про спецконфіскацію, Пашинський і вся фракція НФ не зупиняються ні перед чим. Серед іншого й перед шантажем у вигляді відмови голосувати за будь-які закони.

    Уже провалено закони про переобрання членів Центрвиборчкому, про формування тарифів ЖКГ та про вирішення проблем аграрної політики. Продовжує залишатися незрозумілою доля сотень тисяч викладачів і учнів профтехучилищ – за відповідний законопроект також немає голосів. Та й майбутнє інших важливих законів у сфері соціальної політики, які стосуються життя пересічних українців, під великим питанням.

    Теги: корупція Янукович законопроект Тетяна Чорновол сергій пашинський Курченко Народний Фронт бюджет Максим Бурбак Олександра Кужель спецконфіскація
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ



      Архів