Поліція деградує, а не реформується – нардеп Ігор Луценко

    28 Вересня, 2016 15:51
    Підготовка силовиків до соціального вибуху, результати закону Савченко і провал спецконфіскації активів Януковича – депутат розповів UA1 свої версії подій

    За день до нашої бесіди з членом парламентської фракції «Батьківщини» Ігорем Луценком, його однофамілець, генпрокурор Юрій Луценко жорстко розкритикував роботу МВС у сфері боротьби зі злочинністю.

    Своєю чергою глава Нацполіції Хатія Деканоїдзе пояснила погіршення кримінальної обстановки в країні низкою факторів, в тому числі й дією закону Савченко, який лобіювала «Батьківщина».

    А в день нашого інтерв'ю з нардепом парламент вчергове не проголосував за третій за рахунком законопроект про спецконфіскацію активів Януковича. «Батьківщина» послідовно не голосує за жоден з цих проектів, ініційованих «Народним фронтом».

    UA1 обговорив з Ігорем Луценком згадані події, а також згадав про його прогноз щодо підготовки до силового сценарію зміни влади в країні, зроблений влітку.

    Зараз багато говорять про закон Савченко у зв'язку зі зростанням злочинності. Ви були фактично першим, хто запропонував поправку до цього закону, внісши туди норму про те, що його дія не повинна поширюватися на тих, хто вчинив тяжкі та особливо тяжкі злочини. Парламентські юристи ваш законопроект забракували, запропонувавши його доопрацювати. Ви щось робите в цьому напрямку?

    Ми з колегою Бориславом Березою якраз думаємо цим зайнятися, тому що начебто вже є політична воля покращити цей закон.

    Насправді у мене специфічний погляд на закон Савченко, тому що все, що я чую про нього, – це повна брехня. Кажуть, що якимось чином зростання злочинності пов'язане із законом Савченко, але вибачте – просто подивіться на графіки зростання злочинності. Зростання почалося задовго до того, як цей закон було прийнято і, понад те, задовго до того, як почали випускати злочинців.

    Крім того, давайте аналізувати. Виходить людина – це ж не обов'язково злочинець. Це, по-перше. А по-друге – ну, вийшли б вони на півроку пізніше, на рік пізніше, що б це змінило? Так, можливо, ми заплатили за це певну ціну, і ті, хто раніше вийшов, подумав – я знову скою злочин і мені нічого не буде.

    Але ми виправили страшну кривду, коли тисячі людей сиділи без вироку суду, просто відбували покарання ні за що. Закон повинен був це виправити.

    Крім того, це ще й питання про якість установ попереднього ув'язнення. Власне, чому я без жодних вагань натиснув кнопку «за» – тому що я буквально за місяць до цього був у Лук'янівському СІЗО, ходив по цих туберкульозних палатах. Так там і п'яти хвилин перебувати неможливо, а вони там по півроку живуть, яке після цього вже здоров'я.

    Але є Мукачівське СІЗО – там набагато кращі умови. А у нас столиця така бідна, що не може забезпечити нормальні умови. Тому й було ініційовано процес ліквідації Лук'янівського СІЗО і паралельно ухвалення закону Савченко. Тому що те, що робиться в нашій країні, неприпустиме. Краще відпустити десять винних, ніж карати одного невинуватого.

    Щодо тяжких злочинів, то тут я вважаю, що потрібно знову відкривати дискусію. Я розумію, що я не фахівець у всіх питаннях криміналістики, але я одним з перших проаналізував, що потрібно повернутися до цієї дискусії, що це не ідеальне рішення.

    Таким чином, ви будете відстоювати поправку, щоб закон не поширювався на тих, хто скоїв тяжкі злочини?

    Так, на сьогодні це моя позиція, і я готовий до дискусії. Давайте оптимізувати – є варіанти вважати день за два після півроку або року. Або давайте моделювати інші ситуації, інші кваліфікації злочинів. Це потрібно було зробити давно, і добре, що зараз почали про це говорити.

    Нацгвардія є на порядок більш забезпеченим підрозділом, ніж армія. І спорядження, яке їй надається, свідчить про те, що готується війна громадянська, а не відсіч зовнішньої агресії.

    Влітку ви озвучили інформацію про можливе силове захоплення влади з боку певних політичних сил. Ці ж дані підтверджували й інші депутати. Тоді ви попереджали, що основні небезпеки проявляться восени. Зараз вам відомо щось щодо цього? Що буде восени?

    Ну, що буде восени... Буде соціальне загострення у зв'язку з тарифами. Якщо не трапиться загострення на фронті або якогось іншого геополітичного загострення, то це найбільш ймовірний варіант дестабілізації ситуації. Подивимося.

    Але зараз я б уже по-іншому сформулював це застереження. Багато політичних угрупувань сьогодні розглядають варіант силового сценарію або утримання влади, або приходу до влади. І погана та політична сила, яка не враховує цього у своїй політичній стратегії.

    Хтось чітко йде мирними шляхами – по «Батьківщині» це саме так і є. Але є політичні сили, які вважають – ну, о'кей, у нас не виходить, тоді ми підемо на такі провокації.

    Більш того, я вам скажу в контексті ситуації з 31 серпня 2015 року (протистояння під парламентом, в ході якого загинули четверо нацгвардійців і близько 200 людей постраждали – ред.). Співорганізатором, я не кажу, що організатором, я не готовий так категорично сказати, але співорганізатором цього теракту під Верховною Радою були агенти українських спецслужб. Я це можу абсолютно авторитетно зараз заявити і за свої слова відповісти судовими документами.

    Тобто це була спецоперація і можливо в рамках силового сценарію, щоб провести якісь політичні рішення. Або утриматися при владі, або прийти до влади – в ці нюанси я вже не втручаюся. Але є кілька організацій в Україні, в тому числі й таких, що базуються в Києві, які відверто говорять своїм прихильникам: настане момент, і будемо брати владу силою.

    У нас в 2014 році була ситуація, коли влада лежала на вулиці, і заряджені цим досвідом люди вже готові до повторення й готують засоби для цього. У тому числі люди з «Народного фронту».

    Коли спливла ця інформація про ймовірність військового перевороту, пальцем ні на кого конкретно не показували, але обговорювали, що реальна можливість збройного повстання є лише у військових структур, підконтрольних Арсену Авакову. Зокрема, йшлося про Нацгвардію та батальйон «Азов». І зараз ми спостерігаємо особливу активність громадянського корпусу «Азов». Чи означає це, що якийсь сценарій вже запущено?

    Я не готовий говорити про те, що ГК «Азов» готує переворот. Але я готовий говорити про те, що Нацгвардія є на порядок більш забезпеченим підрозділом, ніж армія. І спорядження, яке їй надається, свідчить про те, що готується війна громадянська, а не відсіч зовнішньої агресії.

    Тип озброєння передбачає, що Нацгвардія боротиметься з повстанцями-партизанами. А хто це буде – ГК «Азов» чи хтось інший – я не можу сказати. Але цей факт для мене однозначний. І, на жаль, все це загрожує нам зсередини.

    Що стосується конкретно ГК «Азов» – там багато патріотичних людей, але мені здається, що вони не підуть зараз на це. Принаймні, я б їм не радив.

    Триває імітація політичної реформи. Основа цієї імітації – так звана патрульна поліція. Непогані хлопці, якими прикривають безлад, що відбувається з переатестацію.

    У зв'язку з припущеннями, що силовики готуються до протистоянь всередині країни, що ви думаєте про терміновий ремонт водометів на замовлення МВС, на що було виділено близько 10 млн грн? Влада чогось боїться?

    Влада давно боїться. Вона розуміє, що, в принципі, практично кожному високопоставленому чиновнику майданівці й ті, хто пройшов АТО, можуть пред'явити кривавий рахунок. І багато з них за цим рахунком змушені будуть заплатити.

    Насправді, водомети мене абсолютно не хвилюють. Якщо ми в рамках європейських традицій будемо виходити і кидати пляшки із запальною сумішшю, а нас будуть поливати водометами – ну, знаєте, це не дестабілізує країну.

    В Європі таке періодично відбувається, і це є одним із сигналів, які суспільство посилає владі. І, як правило, влада намагається його врахувати. Це не вважається чимось екстраординарним. Тому як водомети, так і те, що робиться з іншого боку, – це європейська практика.

    Але ця практика означає, що влада робить щось не так, раз люди виходять виражати своє невдоволення на вулиці.

    Однозначно.

    А якщо у нас вже заздалегідь готують спецзасоби, працюючи на випередження, хоча народ на вулицю ще не вийшов, значить, нагорі розуміють, що все, що відбувається в країні, викликає невдоволення?

    Влада бачить соціологічні рейтинги, бачить, що це повне фіаско. Я говорю насамперед про «Народний фронт» і динаміку БПП, а також самого Петра Порошенка, яка далеко не позитивна.

    Щодо МВС ситуація не набагато краща. На тлі цього як ви оцінюєте кадрову політику Авакова та проведену відомством переатестацію? Адже багатьох від неї просто ховають, зберігаючи потрібних людей. Що відбувається?

    Відбувається імітація політичної реформи. Основа цієї імітації – так звана патрульна поліція. Непогані хлопці, якими прикривають безлад, що відбувається з переатестацію.

    У ній абсолютно немає прозорої системи, не публікуються її результати. У підсумку ми бачимо, що певні особи, які начебто переатестовано, насправді атестацію не пройшли. Цей результат приховують, але потім вони все одно спливають і їх одинично намагаються «збивати». Це афера, а не політична реформа.

    З одного боку, є певні люди, які цинічно освоюють виділені на це кошти. З іншого боку, прикриваються патрульною поліцією, експатами Деканоїдзе і Згуладзе, вважаючи, що вони великі реформатори. У результаті бачимо, що поліція займається нічим іншим, як деградацією.

    Тобто патрульні щось намагаються робити, але поліція – це не лише патрульні, це більш широкий механізм.

    І що в цій ситуації можна зробити?

    Завжди можна повернутися до перезавантаження. Але це повинні робити вже зовсім інші люди з іншими політичними мотивами і цінностями.

    Будь-яка корупційна схема діє тривалий час, і вона є напівлегальною. Її потрібно ліквідувати не через кримінальні провадження, а через реагування держави.

    А що ви думаєте про протистояння НАБУ-ГПУ? Раніше озвучувалася конспірологічна теорія про те, що пресинг з боку Генпрокуратури контрольовано підвищує і вибудовує авторитет НАБУ. Для того, щоб коли його співробітники, можливо, почнуть «зливати» гучні справи, ніхто не засумнівався в їх чесності та справедливості. Як ви думаєте, так дійсно може бути?

    Я б не сказав. Я не готовий категорично говорити на користь когось із них. Мені здається, що цей конфлікт був від самого початку прописаний у законодавстві, яким створювалося НАБУ. Конфлікт підслідності, дублювання функцій Генпрокуратури, а потім Держбюро розслідувань і НАБУ.

    Відповідно зараз ми бачимо, що це вже набуває характеру гарячої війни. Я вважаю, що потрібно було просто прийняти чіткі закони, які розмежовують повноваження. І за великим рахунком я повернувся б у саму початкову точку і подумав – а чи варто взагалі покладати боротьбу з корупцією на кримінальне провадження, адже воно може ліквідувати тільки наслідки корупції.

    Наприклад, корупціонер вдало провернув свою справу, і тільки потім ми намагаємося його покарати за допомогою кримінального процесу. Але будь-яка корупційна схема діє тривалий час, і вона є напівлегальною. Її потрібно ліквідувати не через кримінальні провадження, а через реагування держави, на те, що коїться щось неправомірне.

    Скажімо, Київрада затвердила неправомірне землевідведення. Що тут кримінального? Депутати мали право голосувати? Мали. Немає у них ніякої кримінальної відповідальності за те, що вони виділили якийсь ставок під забудову. Але скасувати це рішення повинна держава.

    Відповідно, має бути єдиний орган, так зване Єдине вікно, куди можна поскаржитися на те, що чиновники або депутати зробили щось не те. Причому так, щоб не потрібно було думати, чиї це повноваження – поліції, Госбюро розслідувань або НАБУ.

    Має бути Єдине вікно, де відреагують наявними методами, наприклад, розпорядженням скасувати неправомірне рішення. Тоді взагалі не буде підстав для корупції. Точно так само в транспорті, енергетиці та ще багатьох сферах.

    Такий механізм є в інших країнах, а у нас його ліквідовано. Це просто жах для нашої держави. Ця колосальна катастрофа може обернутися дуже серйозними наслідками.

    Спецконфіскацію потрібно провести таким чином, щоб це не викликало проблем з європейською практикою захисту прав людини.

    Як у знавця дронів не можу не запитати – як ви оцінюєте ініціативу Державіаслужби обмежити вільне використання цієї апаратури, за допомогою якої проведено чимало антикорупційних розслідувань? Зокрема, чиновники вимагають, щоб перед запуском дрона його власник брав дозвіл на зйомку у місцевої влади та правоохоронців із зазначенням місця та часу, де буде проводитися зйомка.

    Маячня. Регулювання має бути обґрунтованим. Якщо ми боїмося дронів, то ми повинні розуміти, чого саме ми боїмося. Якщо чиєсь житло зняли з дрона, то яка в цьому шкода? Ну, на літаку я точно так само пролетів би, тільки б бінокль більший взяв і більше грошей на це витратив.

    Так, можна сказати, не літай наді мною нижче, ніж 300 метрів, це можна прийняти. Але основне – це відповідальність за пошкодження майна або нанесення шкоди здоров'ю. Точно так само, як у власників автомобілів є страхування цивільної відповідальності. Тобто купуєш недорогий поліс, показуєш його поліцейському – і все, більше нічого не потрібно.

    Я вважаю, що наша країна має бути вільною. Не так, як у Європі, де все зарегулювали до такої міри, що дрон практично ніде не можна підняти в повітря. Ми маємо бути прикладом вільної країни.

    Проблема дронів знайома і Міністерству оборони, але в основному через широкомасштабну корупцію. Скажіть, чому так відбувається, що співробітників міністерства вже пересмикує від депутатських прізвищ Пашинський, Чорновол, Винник, яких пов'язують з численними схемами заробітку на держзакупівлях для оборонки, але досі щодо їх немає жодної заяви до правоохоронних органів? Чому при словосполученні «паливо Курченка», зникнення якого пов'язують все з тими ж людьми, нардепи тільки криво посміхаються і розуміюче кивають головою? Це депутатська кругова порука чи, може, страх? Мустафа Найєм, наприклад, стверджував, що Пашинський йому погрожував...

    Якби я, як Найєм, увесь час бігав і скаржився, що мені хтось погрожує, мені не вистачило б часу робити щось іще. У мене були дуже складні ситуації з Пашинським, і я знаю, що для нього сказати «я тебе вб'ю» – це все одно, що сказати «привіт». Тому на місці Найєма я б помовчав – для Пашинського це нормально.

    Його можна оцінювати по-різному, але те, що він зараз перебуває в оборонній сфері, у мене, чесно кажучи, викликає великі підозри, що це містить елемент, м'яко кажучи, лобізму. І мені не зрозуміла його діяльність в цій сфері.

    А те, що в Міноборони взагалі бардак, це я підтверджую своїми депутатськими зверненнями. Наприклад, у сфері тих же безпілотників – яка там корупція, некомпетентність суцільна. Я навіть двічі домігся зустрічі з президентом з цього приводу. Принаймні, я з себе відповідальність зняв – він знає реальну ситуацію з цим, більшого я вже зробити не можу.

    До слова, всі ті ж люди, про яких ми зараз говоримо, активно просувають закон про спецконфіскацію активів Януковича та його оточення. І згаданий документ провалюється в парламенті вже втретє. Яке ваше ставлення до цієї ініціативи?

    Те, що спецконфіскація є дуже сумнівною ідеєю, я завжди говорив. Це, висловлюючись пристойно, обхідний шлях до тієї мети, до якої потрібно йти прямо.

    Скоро буде три роки, як втік Янукович і його банда. І вони повинні були отримати якісь вироки. Або хоча б їхні справи мали передати в суд. А тут нічого не робиться, тут абсолютний провал з розслідуванням злочинного угруповання Януковича.

    Так на що ми розраховуємо, коли робимо спецконфіскацію? Потрібно її провести таким чином, щоб це не викликало проблем з європейською практикою захисту прав людини. Тому що йдеться про фізичних осіб, у яких за європейською концепцією залишаються права.

    Давайте конфісковувати, але так, щоб це схвалила Європа. І те, що закон ніяк не може пройти в парламенті, – це якраз проблема несхвалення його Європою.

    Теги: АТО Арсен Аваков закон Янукович законопроект АЗОВ реформа Батьківщина БПП сергій пашинський Ігор Луценко парламент Курченко Народний Фронт НАБУ силовики хатія деканоїдзе винник генпрокурор закон Савченко провал переворот
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ



      Архів