Переписати Конституцію. Про можливість фатальних помилок

    24 Червня, 2015 09:33
    Конституційна реформа може стати загрозою для всього державного устрою України та її незалежності. Експерти висловили думки щодо необхідності змін Конституції

    Зміни до Конституції, які заплановано внести на розгляд Верховної Ради до закінчення цієї сесії, окрім позитивних наслідків можуть у майбутньому зіграти злий жарт в історії України.

    У чинній редакції Конституції своєрідним детонатором уповільненої дії, на думку екс-міністра юстиції Сергія Головатого, стало нав’язане Кремлем надання Криму статусу автономної республіки радянсько-сталінського зразка.

    «Положення, яке вже саме по собі порушувало прописаний в Основному Законі принцип унітарності держави, було на той час частиною політичного компромісу між рухівцями та комуністами, – зазначає він у коментарі UA1. – Тільки за умови його включення в текст Конституції комуністи, без голосів яких головний документ не було б можливості прийняти, погодились підтримати унітарність, статус української державної мови як єдиної, жовто-блакитний прапор і герб-тризуб. Проте сьогодні ми вже бачимо, чим обернувся цей компроміс для України та що статус автономії Криму дав змогу зробити Росії».

    Як приклади подібних детонаторів уповільненої дії Головатий називає Нагірний Карабах, Придністров’я і Південну Осетію.

    Сьогодні ж загрозою, здатною зруйнувати весь механізм держави, аналітик Тарас Стецьків вважає можливу фіксацію в Основному Законі особливого статусу Донбасу. Саме цього домагаються лідери ДНР і ЛНР у надісланих ними на адресу конституційної комісії та трьохсторонньої контактної групи змінах до Конституції України. З особливим статусом вони мають намір залишитись у складі України.

    Експерти застерігають, що у разі внесення особливого статусу Донбасу в Основний Закон нашої держави Росія зможе контролювати не лише території, підконтрольні наразі ДНР і ЛНР, але й всю Україну загалом. Збройні угрупування, що будуть там зосереджені в якості «народної міліції», становитимуть загрозу й для інших регіонів, оскільки матимуть змогу прийти в будь-який населений пункт і збройним методом встановлювати свої порядки.

    Розглянути й детально проаналізувати запропоновані ватажками ДНР і ЛНР зміни до Конституції закликає народних обранців екс-президент України Леонід Кравчук, за якого – у 1992-му – приймався, до речі, Закон про автономну республіку Крим.

    Втім, чи буде у питанні «особливого статусу» досягнуто загрозливого – подібно до кримської автономії – компромісу, наразі не відомо через утаємниченість роботи самої конституційної комісії. Проте можна припустити, що такий розв’язок може бути вигідний Заходу – там вважатимуть проблему Донбасу вирішеною. Таким чином, не виключено, що західні партнери тиснутимуть на офіційний Київ, аби все-таки погодити особливий статус Донбасу.

    Тим часом віце-спікер Верховної Ради Оксана Сироїд побачила в наданому членам профільної робочої групи проекті змін до Конституції щодо децентралізації ще одну небезпеку – посилення влади президента. На своїй сторінці у соцмережі, вона звертає увагу на такі передбачені проектом зміни, як надання права президенту достроково припиняти повноваження виборних місцевих органів влади (мерів, міських, районних, обласних рад) з можливістю призначення прямого президентського правління через спеціального уповноваженого строком на 1 рік; збереження старої системи подвійного підпорядкування, за яким представником держави (префектом) на місцях має бути особа, яка призначається президентом за поданням уряду, але може бути звільнена на розсуд глави держави; надання президенту такої судової функції, як скасування рішень префектів у разі порушення ними Конституції чи законів.

    Віце-спікер застерігає, що попри необхідність контролю за місцевою владою під час війни для уникнення проявів сепаратизму, потрібно усвідомлювати, що такий спокусливий і нічим не обмежений обсяг повноважень може призвести до узурпації влади.

    Подібні повноваження президента, на її думку, можна прописувати хіба у перехідних положеннях Основного Закону, але аж ніяк не у тілі Конституції. «Якби Янукович мав такі повноваження під час подій минулої зими у Києві, він просто розпустив би місцеві ради, які підтримали Майдан», – зазначає Сироїд.

    За те, що контроль з боку президента мусить бути, висловлюється і Сергій Головатий. «Гарант Конституції відповідає за державний суверенітет, територіальну цілісність і національну безпеку. Якщо хтось із місцевих органів влади намагатиметься щось тут порушувати, він має бути усуненим від влади», – зазначає він.

    Загалом поспішати з прийняттям змін до Основного Закону у передчутті канікул Верховній Раді точно не варто. Усі рішення щодо внесення змін мають бути добре обдуманими і виваженими. 

    Теги: ДНР ЛНР Конституція Конституційна комісія Порошенко Янукович Оксана Сироїд
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ



      Архів