Парламент по-новому: що змінюється в роботі народних депутатів

    9 Березня, 2016 09:12
    Штрафи за бійку в сесійній залі, збереження депутатської недоторканності та кодекс етики нардепа – як зміниться український парламент за наполяганням ЄС

    Технічна і фінансова допомога, консультації, готовий план дій щодо асоціації з Євросоюзом і навіть розробка свого роду «плану Маршалла» для України – чого тільки не намагалися робити єврочиновники, щоб активізувати просування реформ в Україні.

    Однак результат витрачених зусиль ЄС наразі не влаштовує: жодну реформу не доведено до логічного завершення. У країні один за одним спалахують корупційні скандали за участю вищого керівництва, а потрібні закони або не приймаються, або за них голосують з такими поправками, які нівелюють їх зміст, як це було із законом про електронні декларації чиновників.

    Проте в Євросоюзі не втрачають оптимізму та генерують нові ідеї, як зробити Україну європейською країною. Однією з них став план модернізації структури і принципів роботи Верховної Ради.

    Логіка така: якщо один з головних законодавчих органів країни працює неефективно, можливо, ситуацію може виправити його модернізація.

    Сьогодні більшість законодавчих ініціатив українського парламенту є неякісними, розглядаються довго й неефективно, а потрібні закони неможливо прийняти через партійні розбіжності.

    Загалом діагноз Верховній Раді в ЄС поставили дипломатично. У доповіді місії Європарламенту сказано: «У ВР більше правил, і вона вибірково використовує або ігнорує їх частіше, ніж будь-який інший парламент в Європі».

    Виправити ситуацію має дорожня карта, складена європейською місією. Для цього десяток експертів з вересня 2015 по лютий 2016 року шість разів відвідували український парламент, провели більше сотні зустрічей з керівництвом ВР, лідерами парламентських фракцій і окремими нардепами.

    Українському парламенту рекомендували розглянути можливість введення штрафів за неналежну поведінку.

    У підсумку місія склала ряд рекомендацій для модернізації роботи ВР, які, за запевненням спікера Володимира Гройсмана, вже незабаром парламент візьме на озброєння.

    Принаймні, у спільній офіційній заяві президента Європарламенту Мартіна Шульца та голови ВР Володимира Гройсмана за підсумками «Українського тижня» в ЄС сказано, що план вже узгоджено й схвалено.

    UA1 з'ясував, які основні зміни очікують Верховну Раду.

    Культурний лікнеп для депутатів. У доповіді європейських експертів часті бійки українських парламентаріїв толерантно названі «негідною поведінкою».

    Правда, із застереженням, що це не унікальне явище і забіяки є не лише в ВР, а й в інших парламентах, незалежно від рівня життя в країні. Як приклад наводять бійки депутатів в Японії та Кенії.

    На думку європейців, це відбувається в тих парламентах, де чітко не прописані «правила гри» і занадто низький рівень довіри між різними партіями – те, що ми спостерігаємо в ВР.

    Виправити це планують низкою нововведень. По-перше, буде складено кодекс етичних норм в парламенті, який буде зрозумілий не лише нардепам, але й суспільству загалом.

    Водночас, спікер отримає можливість тимчасово відстороняти депутатів-порушників від участі в сесії. Термін такого відсторонення буде залежати від серйозності порушення.

    За нині чинними нормами у нардепа може бути три десятка помічників. Якщо зовсім точно – 31 особа.

    Додатково до цього українському парламенту рекомендували розглянути можливість введення штрафів за неналежну поведінку.

    А щоб звести неподобства в парламенті до мінімуму, під час проведення сесій в залі повинні знаходитися парламентські пристави, в обов'язки яких входитиме нагляд за поведінкою депутатів.

    Чи не забагато буде? За нині чинними нормами у нардепа може бути три десятка помічників. Якщо зовсім точно – 31 особа. Європарламентарі сумніваються в необхідності такої кількості персоналу.

    Та й не всі йдуть на цю посаду виключно з альтруїстичних міркувань, про що свідчать численні скандали, учасники яких намагалися вирішити особисті проблеми, розмахуючи посвідченням помічника нардепа.

    Європейські експерти пропонують визначити реалістичну та невелику цифру помічників. Водночас, вони повинні дотримуватися затверджених посадових інструкцій, в яких будуть чітко прописані їхні повноваження й обов'язки, а також всі вони мають бути зареєстровані Управлінням кадрового забезпечення Апарату ВРУ. Лише за цих умов помічники отримають відповідне посвідчення.

    Стабільно недоторканні. Депутатську недоторканність обіцяли скасувати нардепи практично всіх скликань ВР, починаючи з часів Помаранчевої революції. Проте досі так і не скасували, хоча як і раніше обіцяють. Але тепер розмови на цю тему припиняться – саме вчасно з'явився залізний аргумент.

    Європейські експерти дійшли висновку, що повне скасування системи депутатської недоторканності суперечить нормам ефективної міжнародної парламентської практики та рекомендацій Венеціанської комісії.

    У Європарламенті вважають, що недоторканність захищає депутата від ризику стати об'єктом політично мотивованого судового переслідування за результатами його діяльності.

    На думку експертів, з ВР цілком вистачить положення про обмеження недоторканності, якщо мова йде про скоєний депутатом кримінальний злочин.

    Водночас, звиклі грати за іншими правилами європейці не врахували ризику іншого характеру: в Україні часто недоторканність стає єдиною метою тих, хто бореться за депутатський мандат.

    Не для преси. Щопонеділка в парламенті проходить нарада Погоджувальної ради, на якій вирішують, які законопроекти розглядатимуться на поточному тижні.

    Як правило, всі ці засідання перетворюються на політичний атракціон, в ході якого депутати замість обговорювати поточні проблеми, виступають з партійними програмами, гаслами і прокламаціями, красуючись перед камерами журналістів.

    У ВР існує політична культура порушення будь-яких правил з метою ухвалення закону в екстремальних умовах і в останню хвилину.

    Європейські експерти вважають, що доцільно проводити такі наради за зачиненими дверима без представників ЗМІ. Тоді є шанс, що Погоджувальна рада займеться своїми прямими обов'язками – затвердженням порядку денного.

    У той же час для відкритості процесу має бути створена робоча група парламентських кореспондентів із постійних представників провідних українських ЗМІ. Відразу ж після засідання Погоджувальної ради їм буде надаватися вся необхідна інформація.

    Задоволення амбіцій. Зараз в ВР працюють 27 парламентських комітетів – занадто багато за міжнародними мірками. Проте з кожним скликанням їх кількість лиш зростає.

    Причина не в тому, що роботи стає більше, – вся справа в амбіціях нардепів і вимогах політичних фракцій. Експерти відзначають, що посади в комітетах – не більше ніж розмінна монета в процесі створення парламентської більшості.

    Європейці запропонували скоротити кількість комітетів до двох десятків, щоб діяльність кожного співвідносилася з повноваженнями профільного міністерства.

    А посади розподіляти так, як це роблять в Європарламенті: за принципом пропорційності, а не з політичних мотивів. Тобто, чим більша фракція, тим більше посад в комітетах вона отримає.

    Сідаємо й домовляємося. «У ВР існує політична культура порушення будь-яких правил з метою ухвалення закону в екстремальних умовах і в останню хвилину», – сказано в доповіді європейських експертів.

    На їхню думку, в українському парламенті дуже низький рівень довіри не лише між опонентами, а й в рамках коаліції. Це призводить до того, що багато законів або взагалі неможливо прийняти, або їх приймають в екстремальних умовах.

    Лише 7% поданих депутатами законодавчих ініціатив стають законами – все інше прямує в кошик.

    Експерти пропонують створити підрозділ парламенту з питань міжпартійного діалогу, свого роду посередницький відділ. Він має підтримувати й координувати діяльність міжфракційних груп, скликати зустрічі та наради представників політичних партій для подолання протиріч, що виникають під час розгляду законопроектів.

    Також з цією метою пропонують якнайшвидше ухвалити законодавство про статус парламентської опозиції.

    Творці законів. Детально вивчивши діяльність українського парламенту, європейські експерти дійшли висновку, що занадто багато законів депутати приймають поспіхом, і потім в них доводиться вносити зміни.

    Разом з тим, у ВР спостерігається справжній «законодавчий спам» – кожен нардеп вважає своїм обов'язком внести хоч якийсь законопроект, аби продемонструвати свою активність виборцям чи лобіювати чиїсь інтереси. У підсумку лише 7% поданих депутатами законодавчих ініціатив стають законами – все інше прямує в кошик.

    Також в Європарламенті відзначають низьку якість законопроектів, підготовлених Кабміном, що призводить до невисокого відсотку ухвалених ВР урядових законопроектів.

    Експерти пропонують створити відділ, який буде перевіряти законопроекти на відповідність регламенту та загальну адекватність ще до офіційної реєстрації такого документа. Водночас, відділ має стати незалежним експертним центром, діяльність якого буде політично нейтральною.

    По-новому мають намір в ВР розглядати законопроекти, що пройшли реєстрацію. З їх переліку депутати голосуванням виберуть 20 найбільш значущих, які розглядатимуться в порядку черги.

    За звичайні ж закони запропоновано голосувати простою більшістю присутніх у залі нардепів, а особливо важливі законопроекти ухвалювати виключно парламентською більшістю.

    Теги: Гройсман реформи Верховна Рада ЄС
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ



      Архів