Особливості національної охорони здоров'я: чим грішать в МОЗ

    1 Вересня, 2015 12:25
    Розсекречено результати службового розслідування щодо порушень у Міністерстві охорони здоров’я. Міністр Квіташвілі все заперечує і вважає висновки комісії політичним замовленням

    Нереалізовані держзакупівлі ліків. Не відправлені за кордон хворі, гроші на лікування яких знаходилися на рахунку МОЗ. Блокування перереєстрації медикаментів, через що в Україні сотні найменувань було вилучено з обігу.

    Це лише частина проблем, які було виявлено в ході службового розслідування з приводу діяльності керівників МОЗ. Його ініціювала група із 67 нардепів.

    На порядку денному – відставка міністра Олександра Квіташвілі та звільнення його першого зама Олександри Павленко через невідповідність займаній посаді.

    До комісії увійшли представники Мінекономіки, Мінфінансів, Держфінінспекції та 15 депутатів від усіх великих фракцій. А очолив розслідування замглави Нацагентства держслужби Олександр Скопич.

    На порядку денному – відставка міністра Олександра Квіташвілі та звільнення його першого зама Олександри Павленко через невідповідність займаній посаді.

    Зазвичай інформація службового розслідування – протоколи зустрічей, нарад, рішення комісії – має гриф «для службового користування». Але враховуючи, який резонанс у суспільстві викликали наслідки прорахунків і помилок керівництва МОЗ, прем'єр розпорядився зробити цю інформацію відкритою.

    А оскільки з кадровою політикою в МОЗ не все складалося гладко, то крім як у міністра Квіташвілі та його першого заступника Павленко запитати буде ні з кого.

    На момент проведення розслідування на рахунках міністерства «зависло» 67,3 млн грн, виділених з держбюджету на лікування 17 осіб.

    Це й змушена була констатувати комісія, у висновках якої значиться: «За 4 місяці перебування на посаді – з грудня 2014-го по квітень 2015-го – міністром Квіташвілі не вносилися зміни в МОЗ щодо розподілу обов'язків між керівництвом. У зв'язку з цим встановити, хто із заступників відповідав за конкретні напрями діяльності в МОЗ в період з січня по квітень 2015-го, виявилося неможливим».

    Накопали на «статтю»

    Висновки слідчої комісії вкрай невтішні для чиновників МОЗ.

    Приміром, затягування з призначенням відповідального за контроль над реєстром оптово-відпускних цін на ліки і медвироби призвело до блокування реєстрації та перереєстрації препаратів. У результаті українські хворі втратили доступ до 311 позицій ліків і 566 найменувань медвиробів.

    Схожа ситуація і з держзакупівлями медикаментів. Розслідування з'ясувало, що з 1 січня по 28 квітня 2015-го в міністерстві не було керівників і координаторів роботи фінансово-економічного департаменту, відділу держзакупівель та комітету з конкурсних торгів.

    У результаті не проведено жодного тендеру, не підписано договорів на поставку ліків, що поставило під загрозу медзабезпечення людей з важкими захворюваннями.

    Непроста ситуація і з важкохворими українцями, яким необхідне лікування за кордоном. На момент проведення розслідування на рахунках міністерства «зависло» 67,3 млн грн, виділених з держбюджету на лікування 17 осіб.

    Люди готові були їхати на лікування, гроші є. Але міністерство просто не конвертувало мільйони гривень у валюту, відповідно, поїздки відкладалися.

    За цей час шість претендентів на закордонне лікування померло. Хоча Квіташвілі заявив, що це не має жодного стосунку до затримок, – люди були нетранспортабельні й перебували на останніх стадіях важких хвороб.

    З шести померлих лише троє – діти. Це були люди нетранспортабельні, на останній стадії, дуже важкі випадки.

    Проблеми виникли і з бійцями АТО. У міністерстві не розробили документацію з приводу направлення на лікування за кордон цієї категорії. І на момент проведення розслідування жоден учасник бойових дій не був поставлений на облік у МОЗ.

    «Це вимагає додаткового вивчення в рамках можливого кримінального провадження. Комісія прийшла до висновку всі дані розслідування передати правоохоронним органам», – резюмував голова комісії Скопич.

    Попри це, Квіташвілі та його заступники вважають результати розслідування політично заангажованими і на 99% невірними.

    «Коли проводиться таке розслідування, і учасник комісії до прийняття акту розповідає ЗМІ, що на моїй совісті життя шести дітей, і він бреше, я взагалі ставлю під питання весь цей акт і його легітимність, як і все інше, що там написано», – заявив міністр.

    Особливості національної бюрократії

    На думку Квіташвілі, на результати розслідування вплинуло те, що серед членів комісії були люди, особисто зацікавлені в підсумках.

    «До комісії входив пан Мусій, пані Богомолець і пані Корчинська, – пояснив міністр на відкритих слуханнях. – Це люди, які публічно ще до розслідування й під час нього дуже негативно відгукувалися про нас».

    Також він поскаржився, що письмово відповів на надіслані йому 13 питань, але в тексті акту їх не врахували – до того часу документ був уже готовий, а пояснення Квіташвілі пішли лише додатком до акта, що також вплинуло на ситуацію.

    Що ж стосується зволікання з призначенням ключових в структурі міністерства чиновників, Квіташвілі пояснив це реструктуризацією відомства.

    За його словами, на початку року в МОЗ увійшли Санепідемстанція, служба з проблем СНІДу та інші служби. Тому перші три місяці міністр не міг затвердити структуру МОЗ. «Це елементарна річ, яку можна було просто уточнити, але мета була поставлена по-іншому», – упевнений Квіташвілі.

    Але найбільше його зачепила поширена Олегом Мусієм інформація про смерть шести дітей внаслідок нерозторопності міністерства, яке не відправило їх на лікування за кордон.

    «Для мене це момент честі, – заявив міністр. – Я розповім реальну історію. З шести померлих лише троє – діти. Це були люди нетранспортабельні, на останній стадії, дуже важкі випадки. Але ніхто цим не поцікавився».

    У МОЗ немає законодавчої бази, щоб направляти лікуватися бійців АТО поза загальною чергою.

    А ситуацію з провалом держзакупівель і відправкою бійців АТО на лікування за кордон прояснив замміністра Ігор Перегінець. За його словами, є перелік ліків, які закуповуються за державні гроші – номенклатура. З року в рік список формувався в ручному режимі, призводячи до корупційних ризиків. Тому нова команда вирішила підійти до питання більш ретельно, що зайняло дуже багато часу.

    «Ми могли піти простим шляхом, і щоб не витрачати час, взяти номенклатуру минулого року, купити в тих же компаній за тими ж цінами, – говорить він. – І потім нарватися на критику, мовляв, залишилися ті ж корупційні ризики і ті ж організації».

    Також затримки були пов'язані зі спробою проводити закупівлі через міжнародні організації. Це швидше, прозоріше та потенційно дешевше. Але, за словами Квіташвілі, занадто довго довелося переконувати представників ВООЗ та ЮНІСЕФ працювати з Україною.

    А за словами першого заступника міністра Олександри Павленко, держзакупівлі загальмувала й чиновницька тяганина проходження потрібних документів по всіх інстанціях.

    «Закон України про міжнародні закупівлі набув чинності наприкінці квітня. Цей інструмент з'явився в Україні вперше, і ніхто з експертів не розумів, яким чином потрібно його регулювати», – пояснила вона.

    Павленко розповіла, що міністерство розробило нормативно-правові акти з цього приводу, але згідно з регламентом Кабміну їх мала затвердити низка відомств: Мінекономіки, Мінфін, Мін'юст, Державна регуляторна служба.

    «Пройти цю процедуру за один-два дні неможливо, – стверджує заступник міністра. – Тому що доводилося пояснювати кожному органу, навіщо це Україні, як МОЗ розробив документи і що саме пропонує».

    Нарешті, на сьогодні список ліків для держзакупівлі затверджено, і перші торги вже проведено.

    «У жодному абзаці цього акту немає інформації, яке законодавство, яку постанову ми порушили» – Квіташвілі.

    А що стосується лікування за кордоном для солдатів, то у МОЗ немає законодавчої бази, щоб направляти лікуватися бійців АТО поза загальною чергою.

    «Ми не могли визначити, які пріоритети кому ставити, тому що в загальній черзі стоять і діти, – пояснив Перегінець. – Треба мати окремі процедури, які ми розробляємо».

    Загалом, за його словами, черга почала рухатися. Комісія міністерства розглянула й оплатила лікування за кордоном для 51 людини, 20 з них вже відправили лікуватися.

    На вихід

    Як не парадоксально, основна помилка Квіташвілі виявилася в тому, що він скрупульозно дотримується букви закону. І якщо відповідного законодавчого акту немає, у міністерстві нічого не робитимуть, доки потрібний документ не набуде чинності.

    Власне, в цьому й полягає основна претензія комісії, у висновках якої значиться: «Керівництво МОЗ практично самоусунулося від забезпечення організації роботи з підготовки держзакупівель, чекаючи на внесення змін щодо нормативно-правових актів, які регулюють держзакупівлі».

    Поряд з тим, міністр наполягає, що керівництво його відомства у своїй діяльності не порушило жодного закону.

    «У жодному абзаці цього акту немає інформації, яке законодавство, яку постанову ми порушили», – прокоментував він висновки комісії.

    Водночас віце-прем'єр Валерій Вощевський просвітив Квіташвілі з приводу особливостей національної бюрократії та адаптації до неї. Він погодився, що закон порушено не було, але разом з тим не було й ефективної роботи.

    «Так, це не вимога закону. Ми можемо говорити, що все забюрократизовано, але поки це існує, ви маєте діяти так, щоб рішення все ж таки приймалися», – порадив він міністру.

    До всього іншого не обійшлося й без підкилимної боротьби. Про це, зокрема, свідчить відразу кілька фактів.

    По-перше, рішення відкрити результати службового розслідування, чого раніше ніколи не робилося.

    По-друге, ще до закінчення розслідування у журналістів опинилася копія вже готового рішення комісії – 62 сторінки тексту, який тоді ще був для службового користування.

    По-третє, активна критика Квіташвілі з боку Олега Мусія, екс-міністра МОЗ, якого свого часу «пішли» з посади, і який безуспішно намагався її повернути.

    Однак все це не зменшує тих проблем, які виникли внаслідок прорахунків нової команди МОЗ. Тепер рішення за прем'єром і парламентом. І на сьогодні Квіташвілі – один з головних кандидатів на виліт з міністерського крісла.

    Теги: корупція МОЗ квіташвілі ВООЗ бюджет Держсанепідслужба держзакупівлі ДФІ юнісеф
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ



      Архів