"Нібулон" vs Омелян: якою буде ставка Порошенка

    12 Липня, 2018 12:06
    Український агрохолдинг "Нібулон" увійшов у відкриту стадію конфлікту з міністром інфраструктури. На кону – великі інвестиції в економіку країни. Вирішальне слово за президентом

    "Інвестори дають роботу українцям", "Якщо нам потрібні інвестиції – це має бути легко, як покупка в інтернет-магазині" – ці та багато інших запевнень у налагодженні інвестиційної привабливості України з вуст керівництва країни звучать досить переконливо. Але яким є реальний стан речей?

    Дійсно, і Порошенко, і Гройсман дуже люблять хвалитися зростанням показників інвестицій. Так, кажуть, не настільки стрімко зростають, як хотілося б, але потроху більшають. Нарікають на "війну і агресію", на низку реформ, що тривають, та інші перепони, водночас не помічаючи очевидних причин, через які потенційні інвестиції йдуть за кордон.

    Йдуть туди, де комфортніше працювати, де правила для ведення бізнесу чітко виписані й не порушуються самими ж чиновниками з надмірними апетитами, де є гарантії. Натомість у нас все з точністю до навпаки.

    Сьогодні в Україні дедалі частіше говорять про те, що тиск на бізнес досяг апогею. І щойно підприємство починає рости, його прибивають рейдерськими захопленнями не без участі державних служб. Жадібність до грошей і влади, переділ власності, рейдерство – лише невелика частина досі актуальних в Україні перешкод для заходу інвестицій. Але чи здатна Україна подолати їх за діючої влади?

    Одна з гаваней Порошенка

    Про слабкість гаранта Петра Олексійовича з'являтися тільки на позитивних заходах складають навіть меми. Особливо після таких "відкриттів", як останній урочистий і з помпою запуск руху по відремонтованих 23-х кілометрах дороги.

    Для розуміння усієї повноти картини, слід знати, що в Україні понад 160 тисяч кілометрів доріг тільки державного значення, 90% (якщо не всі 99%) яких потребують ремонту чи капітального відновлення, а ще ж є місцеві... Так собі івент!

    Інша справа, коли їдеш на підприємство, що розвивається, на відкриття декількох цехів на тлі зростаючого рівня безробіття або спуск нового судна за практично знищеного в країні суднобудування. І виступаєш там перед кількома сотнями/тисячами цілком задоволених життям майбутніх виборців. Погодьтеся, картинка виходить набагато кращою.

    Проблема лише ось у чому: не скрізь по областях знайдуться такі "гавані" для передвиборчих піруетів, а якщо де й знаходяться, то не в кожній президент Порошенко буде бажаним гостем.

    У Миколаєві, наприклад, такою гаванню був і поки залишається ТОВ СП "Нібулон". Підприємство є одним з найбільших сільськогосподарських товаровиробників в Україні, лідером українського аграрного ринку. За 24 роки своєї діяльності "Нібулон" інвестував в економіку України понад 1,6 млрд доларів США, має 43 підрозділи в 12 областях, власний суднобудівний завод, обробляє 82,5 тисяч гектарів орендованих земель, зі скрипом, але намагається розвивати річкові перевезення, причому не лише вантажні, але й пасажирські.

    І якщо заходить мова про намір Петра Олексійовича навідатися до колишнього міста корабелів, то знайте, що однією з точок його перебування в Миколаєві буде "Нібулон". До речі, не він один використовує імідж агрохолдингу собі на благо. Минулоріч відкриття нового перевантажувального річкового терміналу компанії у Запорізькій області (вартістю близько 500 млн гривень) відвідав прем'єр Гройсман, розповідав про "початок відновлення економіки".

    А тепер з'являється інформація про те, що "Нібулон" має намір інвестувати близько 2 мільярдів доларів у портову інфраструктуру Єгипту. Дійсно, генеральний директор Олексій Вадатурський запевняє, що зроблено це буде не на шкоду планам підприємства в Україні, однак при цьому відверто, не шкодуючи виразів, нарікає на війну з Міністерством інфраструктури, яке перешкоджає розвитку судноплавства по українських річках.

    "Проблема України в тому, що посади міністрів займають непрофесіонали", – говорить власник агрохолдингу.

    Тим часом очільник міністерства Володимир Омелян звинувачує українську компанію у намаганнях створити монополію і... "чекає на іноземні інвестиції та іноземні судна". Чи означає це, що українські інвестиції йому не цікаві?

    "Народний спрут"

    Окремо глава "Нібулона" заявляє про постійне цькування свого сина Андрія Вадатурського, який наразі є народним депутатом пропрезидентської фракції. Звинувачення в лобізмі інтересів сімейного бізнесу та переслідуванні корисливих цілей, що лунають на його адресу, Вадатурський-старший називає некоректними і нечесними.

    І якщо конфлікт з міністром інфраструктури лише недавно для широкої публіки вийшов у площину явного протистояння з "Нібулоном", то у Вадатурського-молодшого неоголошена війна з главою Мінінфраструктури триває вже понад два роки. Паралельно з нею спалахували конфлікти з іншими представниками партії "Народний фронт", за квотою якої Омелян сів у крісло міністра.

    По-перше, нардеп Вадатурський відкрито виступав за відставку лідера НФ Арсенія Яценюка з посади прем'єр-міністра. Розповідаючи при цьому, як йому колеги-"фронтовики" пропонували "хабар" у вигляді відремонтованої дороги на окрузі в Миколаївській області:

    "Мені не пропонували готівку, мені просто сказали: "Ми розуміємо, що ти борешся за дорогу "Миколаїв-Дніпропетровськ" півроку, а ми можемо вирішити це питання". Я кажу: "Я ж ходив до міністрів, я ходив до прем'єр-міністра, я спілкувався, готувалася постанова, але гроші так і не виділили". Знаєте, що сказали? – "Не треба ходити, можна все тут вирішити. Проголосуй, підтримай, і ми тобі зможемо вирішити питання".

    За таку відвертість Вадатурський-молодший заробив скаргу в НАБУ від прихильників Яценюка, яку, судячи з усього, з часом просто зам'яли. З метою ж вимкнути "ручник" при розподілі фінансування на ремонт доріг він ініціював створення Дорожнього фонду на законодавчому рівні, чим суттєво урізав повноваження Омеляна і Ко. Але говорити про те, що після цього конфлікт було повністю вичерпано, не доводиться.

    По-друге, нардеп публічно заявляв, що Миколаївський регіон на парламентських виборах віддали "Народному фронту" на відкуп, тому там нереально хоч щось зробити. На ґрунті конфлікту з губернатором-"фронтовиком" Вадимом Меріковим у 2016 році Вадатурський залишив посаду голови обласного осередку БПП і написав заяву про вихід з партії.

    Зараз основна причина протистояння з Омеляном полягає в різних баченнях реформи внутрішнього водного транспорту (ВВТ). На сьогодні в парламенті розглядають два принципово різних законопроекти "Про внутрішній водний транспорт" – №2475а-д (доопрацьований) і №2475а-4. Перший з них відстоює профільне міністерство, а співавтором другого є Андрій Вадатурський.

    Головна різниця між проектами полягає в тому, що "міністерський" передбачає введення "річкового збору", створення адміністрації на річках по типу скандального ДП "Адміністрація морських портів України", а також необмежений запуск на внутрішні водні шляхи судів під іноземними прапорами. Другий проект написано під гаслом привабливості річкових перевезень для бізнесу, що означає – податкове навантаження на галузь потрібно зняти по максимуму. А безперешкодний допуск іноземних судів, вважають автори, остаточно поставить хрест на українському суднобудуванні.

    Власник "Нібулона" не заперечує, що компанія виступає різко проти варіанту Омеляна, підтримуючи проект його сина. З огляду на те, що підприємство сьогодні активно розвиває річкові перевезення, звинуватити Вадатурських у намаганнях побудувати монополію та у переслідуванні корисливих цілей досить легко. З іншого боку, а що заважає будь-якому заповзятливому громадянину зараз зайнятися цим бізнесом? "Нібулон" чи розуміння того, що подібні спроби заздалегідь приречені на збитковість і провал?

    Остання крапля?

    Під час візиту президента Порошенка в Миколаїв 23 травня гендиректор "Нібулона" Вадатурський публічно поскаржився йому на тиск на компанію з боку глави Мінінфраструктури Володимира Омеляна. Він зізнається, що накипіло, що втомився терпіти безперервні звинувачення, нападки і часто "чорнуху" в ЗМІ. Домовилися зустрітися "наступного тижня".

    "Олексій Вадатурський знає, що він 4 роки знаходиться під моїм захистом", – повідомив Порошенко з трибуни на підприємстві, однак домовлена зустріч ані наступного тижня після візиту, ані згодом (станом на 12 липня) так і не відбулася.

    Замість цього 3 червня в ефірі "5 каналу", що належить Порошенку, вийшов сюжет з новим "викриттям" – цього разу кредитних таємниць "Нібулона". У відповідь в компанії офіційно заявили, що мають намір відстоювати свою репутацію в судовому порядку, вважають матеріал замовним і спрямованим на просування "антидержавного" законопроекту про внутрішній водний транспорт.

    Сам Вадатурський, коментуючи появу сюжету, сказав, що спочатку навіть подумав, що канал зламали хакери. Однак відмовився коментувати роль президента Порошенка в цьому, висловивши надію, що йому ще вдасться поговорити з президентом тет-а-тет.

    Теги : Гройсман Порошенко Арсеній Яценюк БПП Народний Фронт 5 канал рейдерство Адміністрація морських портів Омелян ТОВ СП "Нібулон" Олексій Вадатурський Андрій Вадатурський
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ


      Архів