Нафта дешевшає, а бензин в Україні продовжує дорожчати

    24 Лютого, 2016 09:19
    У 2016 році падіння світових цін на нафту продовжилося. Попри це, вартість нафтопродуктів в Україні залишається високою. Винуватять у цьому національну валюту, яка дедалі більше знецінюється, незважаючи на всі зусилля уряду і Нацбанку

    Світові тенденції

    Початок 2016 року ознаменувався новим падінням цін на нафту. На тлі перевиробництва і небажання найбільших світових виробників знижувати його видобуток, вартість «чорного золота» на світових ринках на початку року побила багаторічні антирекорди. У січні, після зняття західних санкцій з Ірану, ціна на нафту марки Brent опускалася нижче 28 дол./барель.

    Настільки істотне падіння цін закономірно призвело й до зниження вартості нафтопродуктів у світі. Особливо сильно це зниження відчули жителі американського міста Хоутон-Таун в штаті Мічиган, де вартість одного літра бензину на початку року впала до 47 центів за галон, що в перерахунку на звичні українцям величини становило трохи більше 3 грн за літр. Втім, настільки низька ціна в Хоутон-Таун стала результатом цінової війни, яку вели між собою три міські бензоколонки, а середня ціна літра бензину в США все ж істотно вища – понад 12 грн за літр.

    Як би там не було, а тоді світові аналітики в один голос твердили, що низька вартість нафти – явище довгострокове, а деякі експерти навіть прогнозували обвал цін до 15-20 дол./барель. Однак уже в лютому ціни на нафту почали трохи зростати. Причиною цього стала домовленість Російської Федерації та Саудівської Аравії про відмову від нарощування видобутку вище рівня січня 2016 року. Втім, ця подія не змогла істотно зміцнити світові ціни.

    «Ця новина мала короткостроковий ефект у вигляді зростання вартості нафти до 35 дол. за барель з подальшим зниженням, оскільки січневий рівень видобутку сам по собі був дуже високим і реально ніхто його й не збирався перевищувати в існуючих умовах низьких цін», – пояснює директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.

    Водночас, за його словами, досягнення домовленості між РФ та Саудівською Аравією стало своєрідним сигналом для ринку про можливості більш серйозних угод щодо зниження видобутку в найближчому майбутньому. Якщо це дійсно станеться, то зростання світових котирувань на нафту буде неминучим.

    Українські реалії

    Ще в кінці минулого року більшість українських аналітиків прогнозували, що вартість нафтопродуктів на вітчизняних АЗС буде знижуватися вслід за падінням світових цін на нафту. За словами аналітика консалтингової компанії UPECO Олександра Сіренка, наша країна імпортує до 85% нафтопродуктів, тому їх вартість в світі безпосередньо впливає на ціни в Україні. Однак оператори автозаправних станцій традиційно не поспішали знижувати ціни, пояснюючи це великими залишками дорогих нафтопродуктів.

    Оператори АЗС не знижують ціни, тому що хочуть більше заробити, а держава абсолютно не контролює цінову ситуацію – ні уряд, ні Антимонопольний комітет.

    «Так історично склалося, що водії в Україні не бачать низьких цін на бензин. Коли нафта коштує 80 дол. за барель, бензин в Україні коштує 20 грн, 60 дол. за барель – 20 грн за літр. Сьогодні барель нафти торгується по 36 доларів, а у нас ті ж 20 грн за літр. Це нездорова ситуація. І винні в цьому і самі оператори, і держава. Перші не знижують ціни, тому що хочуть більше заробити, а держава абсолютно не контролює цінову ситуацію – ні уряд, ні Антимонопольний комітет», – обурюється експерт.

    Слід зазначити, що висока вартість палива в країні на початку року несподівано все ж зацікавила профільне міністерство. А сам міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин ще в січні пообіцяв «переконати» нафтотрейдерів в необхідності знижувати ціни, для чого провів спеціальну нараду в Міненерго.

    «На тлі стійкої тенденції зниження ціни на нафту таку ж тенденцію мають показати ціни на заправках в Україні, і ми будемо говорити з трейдерами, чому так не відбувається. Ми в міністерстві прекрасно розуміємо, що сьогодні на ціну бензину і дизеля впливає і високий курс долара до національної валюти, і ставки акцизу. Але якщо ми будуємо ринкову економіку, люди повинні відчувати всі її переваги. Ціна на нафту об'єктивно падає на світовому ринку. Люди повинні це відчути на своїх гаманцях. Тому завтра очікую від трейдерів конструктивної розмови щодо зниження цін на паливо», – заявив Демчишин напередодні самої наради.

    Втім, після цієї зустрічі в Міненерго вже були не настільки категоричні, зазначивши, що в ході наради в міністерстві нафтотрейдери звернули увагу на структуру ціни бензину, в якій податки і акциз займають більше половини вартості, тому зниження цін на пальне в Україні не може повністю відповідати падінню котирувань на нафту. Водночас, в міністерстві додали, що корекція цін на паливо в країні безпосередньо залежатиме від курсу національної валюти.

    Вслід за гривнею

    На думку Куюна, нинішня девальвація гривні вже створила передумови для подорожчання нафтопродуктів в Україні, проте поки мережі АЗС стримують зростання цін за рахунок запасів палива.

    «На сьогодні пропорція така, що кожна гривня в курсі – це додаткова гривня в собівартості палива. Наразі, зважаючи на низький сезон і невелике споживання, є ще грудневі та січневі запаси палива. За рахунок цього й вдається поки стримувати ціни на пальне на рівні січня. Але мені здається, що до кінця місяця на стелах АЗС вже станеться реакція на зниження курсу гривні і вартість палива піде вгору», – зазначає експерт.

    До кінця лютого середня ціна найбільш популярної марки бензину А-95 зросте приблизно на 50 копійок.

    У свою чергу, директор спеціальних проектів науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев додає, що відповідно до економічного прогнозу центру, на сьогодні є передумови до зростання вартості нафтопродуктів у роздробі на 1,5-2 грн за літр залежно від марки . Разом з тим експерт зауважує, що навряд чи вітчизняним автомобілістам варто очікувати подорожчання пального саме на таку величину.

    «Адже на ринку спостерігається досить складна конкурентна ситуація, обумовлена тим, що низка компаній нижнього цінового діапазону встановили ціни на заправках нижче собівартості виробленого палива. Робити це їм дозволяє «оптимізація» податків і якості. Іншими словами – вони не доплачують до бюджету. За нашими розрахунками – близько 2,5-3 грн з літра палива», – говорить Рябцев.

    За його словами, в такій ситуації інші компанії намагаються стримувати зростання цін, аби мінімізувати перехід клієнтів в мережі нижнього цінового сегмента. Адже через падіння платоспроможності населення в Україні вже не перший рік спостерігається тенденція до переходу на більш дешевий бензин. Як зазначає Рябцев, це призвело до того, що в 2015 році обсяги реалізації пального у компаній нижнього цінового діапазону виросли приблизно на чверть, тоді як в цілому по ринку спостерігається падіння продажів палива.

    «Тому, незважаючи на існування зазначених економічних передумов до зростання цін, навряд чи хтось із трейдерів за таких умов ризикне істотно їх підняти», – вважає Рябцев.

    Водночас, Куюн прогнозує, що вже до кінця лютого середня ціна найбільш популярної марки бензину А-95 зросте приблизно на 50 копійок. Разом з тим, зростання цін на нафту в світі, у разі скорочення її видобутку, не кажучи вже про подальшу девальвацію гривні, може спровокувати куди більш істотне подорожчання.

    Теги: Саудівська Аравія Росія США демчишин Міненерго нафтопродукти нафта антимонопольний комітет АЗС бензин цінова політика ціна на нафту курс гривні
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ



      Архів