«На блокпостах бухають і беруть по 200 тис. грн з фури» – волонтер про контрабанду в АТО

    11 Серпня, 2015 13:44
    Учасник однієї зі зведених мобільних груп силовиків з протидії контрабандистам у зоні АТО Роман Донік розповів UA1 про головну небезпеку контрабанди та перші результати роботи

    Кому війна, кому мати рідна – актуальність цієї формули підтверджено другим роком протистояння на сході України. Поки одні відбивають ворожі атаки, інші роблять бізнес на крові, пропускаючи на окуповані території каравани зі спиртним, сигаретами, автозапчастинами та медикаментами для бойовиків.

    Контрабанда та пов'язані з нею грошові потоки морально розкладають українських військових і безпосередньо загрожують обороноздатності армії на передовій. Проблема досягла таких масштабів, що в ситуацію змушений був втрутитися президент.

    За його розпорядженням на передовій створені й діють зведені мобільні групи силовиків. У складі кожної представники СБУ, фіскальної служби, прикордонники, військова поліція, волонтери. Роман Донік, що вже другий рік знаходиться на «передку», – один з них.

    В інтерв'ю UA1 він розповів, з чим насправді борються мобільні групи та чого вони хочуть досягти. 

    Романе, розкажіть, яким чином контрабанда йде на окуповані території і що найчастіше везуть?

    Їдуть фурами в основному не по трасах, а обхідними шляхами, через «зеленку». І абсолютно все йде з корупційною складовою – наші блокпости проїжджають за гроші.

    Найчастіше везуть продукти, спиртне, медикаменти. Було таке, що замаскували медикаменти для польової медицини під дитячу гуманітарну допомогу.

    Але головна проблема не в товарах, які туди потрапляють, а в тому, як вони туди потрапляють: за гроші через наші блокпости.

    Ходять чутки, що без проблем пройти український блокпост коштує сотні тисяч гривень.

    Розцінки різні – дивлячись на яких блокпостах, і з яким товаром їде фура. У середньому на нульовому блокпосту це гривня за кілограм. Але зараз ціни виросли, тому може бути дорожче. Наскільки я знаю, доходить до 200 тис., якщо машина з контрафактом, спиртним чи сигаретами.

    У нас були такі на блокпосту в селищі Червоний Партизан, що пили із сепарами, браталися, дружили. А потім їх усіх в один прекрасний момент вирізали.

    Ціни зросли через роботу мобільних груп?

    Швидше за все так. Водії не хочуть і бояться їхати, з'явилися ризики.

    Ви позбавляєте блокпости нелегального заробітку, вони, у свою чергу, ставлять палиці в колеса мобільним групам, даючи вчасно піти контрабандистам. Це поодинокі випадки чи масове явище?

    Напевно, це все-таки система. Виходить, що у найневідповідніший момент у нас виникає проблема з проїздом через ті чи інші блокпости, і це наштовхує на певні роздуми.

    Доказів у нас немає, але я думаю, що це система. Причому всіх військових цікавить одне: після того, як вони затримали нас в дорозі, вони охоче дають свої номери телефонів і просять – попереджайте заздалегідь, коли будете їхати, ми вас пропустимо. Це саме те, чого вони хочуть.

    Як ви вважаєте, чому солдат на передовій, який побував під обстрілами, який постійно ризикує своїм життям, йде на угоду з людьми, котрі поставляють бойовикам шампанське, коньяк і сигарети?

    Я не беруся міркувати, які мотиви і в чому там справа. Люди є різні. І якраз ті, хто знаходиться на блокпостах, сидять, бухають і під обстріли не потрапляють.

    У нас були такі в селищі Червоний Партизан. Вони пили з сепарами, браталися, дружили. А потім їх усіх в один прекрасний момент вирізали. Точно так буде і з цими.

    Тобто, не виключений варіант, що сьогодні блокпост за гроші пропустить фуру, а завтра точно так само за гроші здасть позиції?

    Так і є. Спочатку вони дружать з контрабандистами, у них спільний бізнес. Вони п'ють і невідомо якою інформацією діляться.

    Водночас треба розуміти, що з того боку працюють не просто комерсанти – там беруть участь співробітники ФСБ. Йде вербування: комусь на картку гроші переводять, комусь ще щось, а потім вони скажуть: у нас є платіжки, що ми тобі відправляли гроші, відпрацьовуй.

    Я не можу сказати, що є дах на рівні керівництва АТО. Я чув про це, але бачу, що все вирішується на рівні командирів підрозділів. І їх ніхто не кришує.

    Не буває на війні, що ось так просто людина пропускає фури, бере гроші, і все добре й чудово. Рано чи пізно у нього попросять відповідну послугу.

    Можливо, часта ротація могла б вплинути на ситуацію?

    Так, повинна бути часта ротація. Багато хто вже по року сидять на блокпостах і вже прижилися. Але дуже багато речей залежать не від солдатів, а від командирів.

    На якому рівні йде тиск на блокпости, які не пропускають контрабанду, наскільки високий «дах»? Він один для всієї зони АТО чи в кожному випадку різний?

    Я не можу сказати, що є дах на рівні керівництва АТО. Я чув про це, але бачу, що все вирішується на рівні командирів підрозділів. І їх ніхто не кришує. Звичайно, були «рішали», які приїжджали. Навіть якихось есбеушників затримували. Але сказати, що за дзвінком зі штабу АТО щось робиться, я не можу.

    Чутки про це ходять на материковій частині: нібито хтось на рівні генералів кришує. Насправді це не так, бо ми стикаємося з тим, що коли в одному місці перекриваємо контрабандистам кисень, то вони самостійно намагаються прорватися в іншому.

    А хто зазвичай приїжджає «домовлятися»?

    В основному ті, хто супроводжує вантажі. Є азербайджанці, є жителі Донецька, є навіть сімейна парочка колишніх міліціонерів. Часто це одні й ті ж люди.

    Були у нас ще підозри, що виїжджали домовлятися військові, але вони не пішли на конфлікт. Сказали, що приїхали нас підтримати.

    Чи були випадки домовитися безпосередньо з мобільною групою?

    Та постійно. Кожній мобільній групі пропонують. Але зібрався нормальний колектив, і ми робимо те, що належить. З цього приводу вже обурюються – мовляв, неможливо домовитися!

    Погрожували?

    Траплялось. І з боку ВСУ, і «рішали», які приїжджали. Періодично буває, це нормально.

    Представник Волонтерського десанту в Міноборони Юрій Бірюков визнав, що робота мобільних груп по боротьбі з контрабандою не надто ефективна через суддів, які своїм рішенням відпускають затримані фури і повертають їх контрабандистам. Ви працюєте над тим, щоб якось вплинути на цю ситуацію?

    У нас немає механізму вплинути на суддів, окрім як підключити пресу, щоб наскаржитися президенту чи комусь ще.

    Судді у нас взагалі нікому не підкоряються. По ідеї є Вища рада юстиції, і ми сподіваємося, що хоч когось покарають.

    Усі ці випадки ми фіксуємо, будемо передавати документи до контролюючих органів, і сподіваємося, що це буде якось рухатися. Фіскали й есбеушники передають цю інформацію своїм.

    Судді бояться тільки розголосу. Деякі вже ніби як виправилися, але тільки для того, щоб про них заговорили добре. Як тільки все затихне, вони робитимуть те ж саме.

    Значить, основні ланки контрабандного ланцюга – це солдати на блокпостах, «рішали» та суди?

    Я не можу сказати, що є якась певна корупційна схема, і суди в неї вбудовані.

    Є адвокати контрабандистів, є ті, хто бере гроші за проїзд фури. Але я б не говорив, що це вбудовано в єдину лінію. Часто контрабандисти діють з урахуванням ситуації, що склалася.

    Ви говорили, що на початку роботи мобільних груп на передовій їх не поставили на постачання. Екіпажам елементарно нічим було заправитися. Яким є стан справ наразі?

    Поки жодних поліпшень ми не бачимо.

    За рахунок чого тоді ці групи існують, як пересуваються?

    Щось іде за рахунок волонтерів. Щодо заправки – у прикордонників є свої точки, у десантників свої, де можна заправити машини. Але для цього потрібно проїхати 50 км, а «Хаммер» при цьому спалює третину бака.

    Зараз йде напрацювання механізмів, як це все зробити. Бірюкову інформацію подано, він має донести її до Порошенка, і там вже буде прийматися рішення.

    Як ви оцінюєте ефективність роботи мобільних груп?

    Поки ніяк, про результати говорити рано. Цю ініціативу було заявлено за підтримки президента. Але зараз все тримається на голому ентузіазмі.

    Так, когось налякали, якісь розцінки піднялися, хтось зачаївся. Але поки ця робота не системна, толку за великим рахунком від неї не буде.

    Затримані машини слід мобілізувати для АТО. Не буде машин, не буде на чому їздити – не буде й контрабанди.

    Ми знаємо, що людям, які займаються контрабандою, дана відмашка на якийсь час зупинитися, і зараз основні канали стали. Вони чекають, доки ми відзвітуємо, що перемогли контрабанду, а потім можна буде продовжити.

    На основі вашого досвіду і спостережень чи розробляєте ви пропозиції про законодавчі норми, які допомогли б вирішити проблему контрабанди?

    Розробляються певні документи з приводу того, що якщо фури контрабандистів немає можливості конфіскувати, то їх потрібно мобілізувати для потреб армії в зоні АТО. Коли ні на чому буде возити контрабанду, тоді ніхто її возити й не буде.

    Військові адміністрації в зоні АТО анонсували створення логістичних центрів, де жителі окупованих територій зможуть купувати продукти. Як ви вважаєте, це сприятиме зменшенню контрабандних потоків?

    Вони не вирішать проблему контрабанди. Контрабанда – це найчастіше спиртне і сигарети, а в логістичних центрах буде все, крім підакцизних товарів.

    Безумовно, у людей з'явиться можливість купити продукти, за які вони зараз платять втричі дорожче. Але в будь-якому разі щось будуть «тягти», бо там треба закривати потреби по медикаментах, запчастинах для машин.

    А вам не здається, що це сізіфів труд: одну фуру затримали – десяток проїхало, і так триватиме нескінченно?

    Насправді це не так вже й нескінченно. Зараз за адмінпорушення у нас немає кримінального покарання, є адміністративне. Людина отримує штраф 17 тис. грн. Я не можу сказати, що це маленькі гроші, – кожен оштрафований на таку суму водій побоюватиметься втратити їх вдруге. Тому охочих все менше.

    І на моє переконання – затримані машини слід мобілізувати для АТО. Не буде машин, не буде на чому їздити – не буде й контрабанди.

    Теги: АТО контрабанда Міноборони СБУ сепаратисти блокпост
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ



      Архів