Квіташвілі може пакувати валізи – Карл Волох

    15 Червня, 2015 09:51
    Відомий активіст та блогер Карл Волох про люстрацію, намір обійняти посаду керівника Національного агентства з питань запобігання корупції та про роботу ГПУ
    Фото: UA1

    Громадський активіст та блогер Карл Волох претендуватиме на посаду керівника Національного агентства з питань запобігання корупції. Це урядовий орган. П’ять його членів перевірятимуть декларації чиновників, моніторитимуть їхній спосіб життя. Нещодавно Волох отримав українське громадянство. До цього мав паспорт громадянина Ізраїлю. Карл Волох займається в Україні люстрацією вже тривалий час – він член Громадської ради з люстрації при Міністерстві юстиції.

    Чому вирішили подати свою кандидатуру на цю посаду?

    Хочу довести до ладу справу з люстраційним законом («Про очищення влади» – Ред.). Там дві частини. Перша стосується люстрації щодо обіймання певних посад. Друга – майнова люстрація. Цим мала б займатися Державна фіскальна служба. Проте вона робить це вкрай незадовільно. Звільняють за якісь дрібниці. Наприклад, за те, що не вказали щось в декларації. Однак людей з необґрунтованими статками залишають на посадах. Робота з вичищення корупціонерів на початковому етапі. Посада керівника агентства з питань запобігання корупції дозволяє відсторонити від держслужби людей, чиї статки отримані незрозумілим та непрозорим шляхом.

    Нардеп «Блоку Петра Порошенка» Сергій Лещенко заявив, що Ви на цій посаді матимете «конфлікт інтересів».

    У чому він? Лещенка багато людей пов’язують з Сергієм Льовочкіним. А колишній керівник Адміністрації президента Януковича – це основна фігура, яка воює проти люстрації. Цілком можливо, що Лещенко виконує його замовлення.

    Секретаріат Кабміну звинувачують у фабрикуванні виборів до комісії Антикорупційної агенції, яка обиратиме членів цього органу. Яценюк вже має своїх претендентів на ці посади?

    Такі справи – не його рівень. Очевидно, заступник секретаріату Кабміну просто халтурно підійшов до справи.

    Антикорупційна агенція перевірятиме декларації чиновників. Навіщо створювати окремий орган, якщо існує Національне антикорупційне бюро, яке очолює Ситник?

    Це абсолютно різні організації. Антикорупційне бюро – правоохоронна структура, яка розслідуватиме злочини, притягуватиме до відповідальності. Вони не займатимуться перевіркою декларацій. Агентство ж навпаки – лише виявленням незадекларованого майна. І лиш після цього пропонуватиме відстороняти від служби. Відсилатиме документи до прокуратури, Антикорупційного бюро, міліції.

    Але ця Антикорупційна агенція підзвітна Кабміну.

    Всюди свої проблеми – а кому вона має бути підзвітна? Зробити повністю незалежну структуру неможливо. Тим паче, в українських умовах, коли існує офіційна частина і неофіційна. І не знаєш, хто там тисне.

    Третього червня Верховна Рада позбавила недоторканості позафракційного нардепа Сергія Клюєва. У результаті дізнаємось від генпрокурора Віктора Шокіна, що Клюєв оголошений у міжнародний розшук. Чому виникла така ганебна ситуація?

    Вилетіти Клюєву з України після того, як його позбавили недоторканості, не дав особисто голова Служби безпеки Валентин Наливайченко. Він телефоном домовлявся, щоб його не випускали, доки слідчий прокуратури не приїде в аеропорт і не вручить йому підписку про невиїзд. Далі – це справа СБУ до певної міри. Парламент не проголосував за те, щоб дозволити арештувати Клюєва. Тому винуватих багато. Всі ведуть якусь дивну гру. Думаю, існує фінансова складова. Бо аргументи прокуратури слабенькі, адвокати розбивають вщент усі ці докази.

    Чому ніяк не просуваються справи щодо лідера Компартії Петра Симоненка та екс-«регіонала» Олександра Єфремова?

    Симоненко вийде «сухим». Йому нічого не можна закинути. Не знайдено доказів, що він фінансований з Москви. Багато комуністів, особливо на Сході, співпрацювали з сепаратистами, навіть з російськими військами. Але це робили якісь окремі люди, тому їх і треба судити. Щодо Єфремова, то ми не почули жодних звинувачень, окрім економічних. Хоча зрозуміло, що контрабанда на Донбасі завжди була в його віданні. Люди Єфремова робили кордон «прозорим», і саме через них проникали росіяни з того боку. Навряд чи Єфремова засудять. Йому інкримінують досить прості речі.

    Чи будуть покарані інші – колишні міністри Олена Лукаш та Дмитро Табачник?

    Не бачу розслідувань. Прокуратура не виправдовує сподівань. Уже третій генпрокурор нас розводить. Шокін імітував бурхливу діяльність кілька тижнів. Затим все зійшло нанівець. На рівень, який був за попереднього генпрокурора. Кажуть, Шокін багато часу проводить у лікарні. А про його першого заступника Володимира Гузира ходять найнеприємніші чутки.

    Які?

    Передаються справи. Самі не розслідують – іншим не дають.

    Чи загрожує Шокіну доля його попередника Віталія Яреми?

    Це було б найлогічнішим. Вони не працюють, не дають ніякого результату. Жодної справи не можуть довести до суду. У суспільстві визріває незадоволення Шокіним, як і Яремою.

    Чи знайдеться у президента ефективніший генпрокурор, адже це його квота?

    Так, країна велика. Якби Порошенко трохи більше довіряв суспільству та парламенту, то думаю, це питання вирішилося б. Но президент намагається працювати з людьми, яких знає особисто. Вважає, що може на них покластися. Усе хоче тримати під контролем.

    Ви зазначали, що варто подумати над цією ідеєю – призначити генпрокурором нардепа «Самопомочі» Єгора Соболєва. Він би погодився на таку посаду?

    Так, якби це була пропозиція, а не фантазії та спекуляції. Проте прекрасно розумію, що цього не станеться. У нього немає юридичної освіти. Певен, Соболєв би впорався. «Самопоміч», як одна з партій в коаліції, могла б сказати: відмовляємось від міністрів, директорів – дайте нам Генпрокуратуру. Можливо, їм би пішли назустріч.

    Чому не чуємо реальних результатів розслідувань щодо розстрілів на Майдані?

    Не можу не зважати на складність цього розслідування. Можливо, справді не пройшло достатньо часу. Ще у мене є своя версія. Якщо вона правильна, то цю справу ніколи не розслідують.

    Що це за версія?

    Вона не корупційна. Справа не в тому, що розкидаються грошима, аби когось прикрити. Могли існувати домовленості з правоохоронцями, щоб ті відвели своїх людей. Такі домовленості, можливо, виникли після постанови Верховної Ради про припинення насильства (депутати голосували торік 20-го лютого – Ред.). Чи виконували б правоохоронці цю постанову на свій страх і ризик, якби їм не пообіцяли, що переслідувань не буде? Для чого б інакше вони відводили свої війська? Але це моя версія, яка немає жодного підтвердження. Навіть люди, які мене добре знають, не розповідають цього. Правда відома невеликій групі людей. Думаю, вони поклялись ще багато років не розповідати. Хоча й натякають: коли прийде час розповісти все про Майдан, люди дуже здивуються. Чув цю фразу від одного з керівників Майдану. Кого саме – не скажу.

    Між ким могла існувати така домовленість?

    Між міліцейськими генералами та керівниками тодішньої опозиції.

    Суспільство все одно питатиме у влади, де результати розслідування убивств на Майдані.

    Тому йому нічого не кажуть. Суспільству неможливо це пояснити. Воно не сприйме. Скажуть: вони за нашою спиною, сволоти, домовлялись. Тому всі роблять вигляд, що розслідують.

    Ви писали, що першим серйозним випробовуванням новообраного губернатора Одещини Міхаіла Саакашвілі стане арешт Ківалова. Оскільки він може зіштовхнутись з саботажем чиновників та ківаловських суддів. Чи візьметься Саакашвілі за це – «продавлювати» розслідування в суд?

    Не знаю, не бачився з ним. Чув, що він погоджується з існуванням такої проблеми, але не вважає, що вона є першочерговою. Що це означає – не розумію. Ківалов – дуже проблемна фігура. Якщо Саакашвілі справді розуміє, з труднощами якого розряду складності йому доведеться боротись, то мав би подбати про Ківалова.

    Від грузинського реформатора Саакашвілі чекають боротьби з корупцією в регіоні. За скільки часу очікувати від нього результатів?

    Не робив би прогнозів. Не знаємо, які реальні повноваження він матиме. З яким рівнем саботажу зіштовхнеться. Вважається, що за півроку мав би показати якісь результати. Восени 2016-го парламентські вибори у Грузії. Тут справа не в дедлайні, а в тому, чи зможе Саакашвілі вирішити це питання. Враховуючи, що тут він губернатор, а не президент у президентській республіці, як у Грузії. Багато центрів впливів.

    Чому тоді він погодився на таку посаду, знаючи, що не матиме реальних повноважень?

    Упевнений, що до того, як погодитись, він отримав усі можливі запевнення в отриманні карт-бланш. Він підтягує туди серйозні кадри. Хоче ще раз довести, що здатен і за таких умов досягти успіху.

    Одному із запрошених в українську владу грузинів загрожує відставка – міністру охорони здоров’я Олександру Квіташвілі.

    Він не продемонстрував жодних результатів. Реформ немає. Квіташвілі вже може пакувати валізи. Він всім подобається, але це не робить його хорошим міністром.

    Коли очікувати його відставки?

    За два з половиною місяці або й раніше. Йому дали три місяці на реформи. Можливо, за цей час він щось покаже надзвичайне.

    Як зараз проходить процес люстрації? Чому не чути про масові звільнення чиновників режиму Януковича?

    Нічого масового вже бути не може. Йдуть люстраційні перевірки. Не в такому темпі, як треба. Не задоволений ними, але мав би бути до того готовий. Це дуже складна процедура. Необхідно отримати довідку від СБУ, Державної фіскальної служби. Не завжди це можливо. Тим паче, що обсяг цих перевірок величезний. Ніхто не формував ту саму Фіскальну службу з розрахунку, що їм колись доведеться займатися люстрацією. Там немає спеціальних штатів. Усе впало на плечі окремих людей, які не можуть звести голови.

    Ви радник мера Києва Віталія Кличка. Що радите йому?

    Ми майже не бачимось. Трохи тренувались разом у спортзалі. Інколи він запитує про мою думку щодо певних політичних питань. Не більше того. Взяти на себе відповідальність за формування його антипіарної політики – це для мене не підходить. Тут точно конфлікт інтересів, оскільки я займаюсь люстрацією.

    На місцевих виборах Кличко піде у зв’язці з «Блоком Петра Порошенка»?

    Така спроба може призвести до того, що Блок Порошенка висуне свого кандидата. Якщо йдеться про те, що суперником Кличка може бути Гройсман, то це серйозна загроза. Це не ультиматум, але розуміння такого підходу підштовхує його до того, щоб об’єднатись з президентською партією. Політсила Кличка не зможе набрати багато голосів, навіть якщо Кличко виграє вибори. УДАР сьогодні не є популярним, хоча Кличко – так. Після того, як він пішов у мери, його політсила почала потихеньку зникати. Зрештою, Кличко може виявитись мером без повноважень, якщо в нього не буде такої серйозної коаліції, яку має наразі. Моя думка – йому варто йти разом з БПП.

    Ви писали, що відмовляєтесь ходити на ефіри на 112 канал. Після чого було прийняте таке рішення?

    Там чорнуха. Жодного питання, де б я не сварив керівництво держави, мені не ставили. Всі зусилля спрямовують проти уряду і президента. Одного разу сказав щось позитивне – був вражений виразом розчарування на обличчі ведучої. «Мочіння», які там влаштовує пан Захарченко (Віталій Захарченко – колишній міністр внутрішніх справ – Ред.), не є для мене прийнятною формою висловлювати свої претензії. Я волію робити це у більш цивілізований спосіб.

    Теги: ГПУ шокін Саакашвілі квіташвілі Віталій Кличко Петро Порошенко Національне антикорупційне бюро єгор соболєв Антикорупційне агентство
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ



      Архів