«Кредитним законом фракція підсунула Порошенку свиню» – Дмитро Добродомов

    29 Липня, 2015 19:01
    З нардепом Дмитром Добродомовим говоримо про роботу фракції «Блоку Петра Порошенка», неефективність виконання коаліційної угоди, єдність більшості в парламенті, недосконалий закон про місцеві вибори та про боротьбу з корупцією
    Дмитро Добродомов
    Фото з особистого архіву
    Дмитро Добродомов

    Добродомов – колишній гендиректор медіа-холдингу ZIK. Був автором і ведучим програми журналістських розслідувань «Народний контроль». Дев’ять років працював у львівській газеті «Експрес». 2014-го обраний до парламенту. Балотувався в окрузі у Львові як самовисуванець. Після цього вступив до фракції «Блоку Петра Порошенка».

    Чому вийшли з фракції та вирішили йти на місцеві вибори з власною політичною силою «Народний контроль»?

    Є дві причини. Перша – на місцеві вибори піду з партією «Народний контроль». Тому не дуже коректно залишатись в «Блоці Петра Порошенка». Неправильно конкурувати на місцевому рівні, перебуваючи в одній фракції.

    Коаліція – це човен, де четверо гребуть, а п’ятий завжди заважає. Цей п’ятий постійно змінюється. Найчастіше це – Радикальна партія, «Самопоміч», «Батьківщина».

    Друга причина – мляво виконуємо коаліційну угоду. Вступив до БПП тільки з однієї причини – хотів бути учасником першої проєвропейської коаліції. Серед п’яти партій коаліції з БПП у мене на той час було найбільше співпадінь в баченні. До того ж у мене дружні стосунки з УДАРом. 2012-го балотувався від них на виборах.

    Чому така низька ефективність коаліції?

    Коаліція – це човен, де четверо гребуть, а п’ятий завжди заважає. Цей п’ятий постійно змінюється. Найчастіше це – Радикальна партія, «Самопоміч», «Батьківщина». Останні важливі голосування в парламенті – за Конституційні зміни та за закон про місцеві вибори – показали, що принципово не голосують цілі фракції. Тому важко говорити про єдність в коаліції. Не розумію, як тепер взагалі можна виконувати коаліційну угоду до 25-го жовтня. На місцевих виборах партії стають, якщо не ворогами, то супротивниками. Воюватимуть свої проти своїх.

    У прийнятому законі про місцеві вибори ми не побачили відкритих списків. Ще парадокс закону – партійні лідери, а не виборці, можуть відкликати депутатів.

    Як приймати важливі закони, коли відбуватимуться передвиборчі кампанії? Для мене це виглядає майже нереальним. Наприклад, дедлайн закону про місцеві вибори – це до 25-го травня. У результаті прийняли далекий від ідеалу закон. Ухвалили потрібний.

    Що завадило вчасному голосуванню за цей закон?

    У політиці це називається «шахматка». Проводили опитування електоральних настроїв. Партії, які зараз при владі, розуміють, що втрачають підтримку.  А на осінь втратять її ще більше. Бо у жовтні говоритимуть про те, що життя не покращилось, змін немає, а реформи не діють. Тому можливий парадокс, коли Верховна Рада складатиметься за одним електоральним вподобанням річної давнини. А місцеві органи самоврядування – за іншим.

    Ефективну всеукраїнську партію можна утримувати в межах 40 тисяч доларів на місяць. Знаю бюджети партій, які тільки в Києві витрачають понад 200 на місяць. І це не є партії з вищої ліги.

    «Народний фронт» за списками був переможцем виборів – на сьогодні має в десять разів менший рейтинг. Тоді питання: якщо на місцях вони отримають точно такий же результат, то про яку легітимність їхнього ставленика, прем’єр-міністра, може йти мова? Тому й тягнулося до останнього. Вибиралась найкраща схема. Політично домовлялись з усіма гравцями. У прийнятому законі про місцеві вибори ми не побачили відкритих списків. Ще парадокс закону – партійні лідери, а не виборці, можуть відкликати депутатів.

    До позитивів нового закону можна віднести два тури, прив’язку до конкретних людей, а не до десятків «темних конячок».


    На з’їзді партії «Народний контроль» був екс-глава СБУ Валентин Наливайченко. Він приєднається до вашої партії?

    На з’їзді був ще депутат Віктор Чумак, Єгор Фірсов, колишній депутат Олесь Доній. «Народний контроль» – це не створена для Наливайченка політична сила. У мене з ним гарні стосунки – якщо захоче бути у партії, то будь ласка. Поки таких переговорів не було. На сьогодні з депутатів у нас чотири члена партії – я, Олег Мусій, Богдан Матківський, Андрій Антонищак.

    Хто фінансує «Народний контроль»?

    Малий і середній бізнес. У нас є п'ятнадцять осередків в областях. Маємо допомогу з грантових програм. З іноземними фондами робимо круглі столи та семінари щодо децентралізації влади. У плані фінансової допомоги звертається багато людей, в тому числі й олігархи. Не брехатиму – на мене виходили кілька людей з питанням: як допомогти? Ми їм відмовили, бо тоді втрачається головна наша ідея.

    Завжди називають якісь божевільні цифри, щоб утримувати партію. Виявляється, ефективну всеукраїнську партію можна утримувати в межах 40 тисяч доларів на місяць. Знаю бюджети партій, які тільки в Києві витрачають понад 200 на місяць. І це не є партії з вищої ліги.

    Як ставитесь до думки політологів, що «Народний контроль» – це проект БПП?

    Порошенко з Наливайченком добре розійшлись? Ні. Якби ми були проектом Банкової, то як би він поставився до присутності Наливайченка на нашому з’їзді? Не приховую, що маю гарні стосунки з Віталієм Ковальчуком. Він тепер обіймає посаду першого заступника голови Адміністрації президента. Ми з ним часто бачимось. Можливо, через це ходять такі чутки. Ще кажуть, що «Народний контроль» – це проект «антиСамопомочі».

    Розуміючи, що голосів не буде, у БПП запропонували поставити на голосування суперечливий закон про реструктуризацію валютних кредитів. А він раптом пройшов. По суті переграли самих себе.

    Я підтримуватиму всі ініціативи БПП чи з Адміністрації, які на користь держави або сприяють виконанню коаліційної угоди. Готовий співпрацювати навіть з «Народним фронтом», попри складні стосунки.

    На який результат на місцевих виборах розраховуєте?

    Можу спрогнозувати приблизно, що в семи-восьми областях отримаємо позитивний результат. Це в Західній Україні та частині Центральної. Позитивний результат – наші кандидати стануть депутатами.

    Ви називали БПП «надто складним утворенням занадто різних складних груп». Що це за «складні групи»?

    У партії 143 депутати. Є група УДАРу, мажоритарників, підприємців, журналістів. Існують групи із законотворчої діяльності, наприклад, боротьби з корупцією.

    Що стоїть за бажанням Юрія Луценка піти з посади голови фракції БПП?

    Фракція намагається робити процеси всередині себе демократичними. Але є, умовно кажучи, потрібні речі. Президент має своє бачення лінії. Його важливі ініціативи мають бути підтримані. Проте фракція часто голосує неоднорідно. Тоді хотіли політично обіграти «Самопоміч», Радикальну партію, які в знак протесту вийшли із зали під час голосування за закон про прокуратуру. Розуміючи, що голосів не буде, у БПП запропонували поставити на голосування суперечливий закон про реструктуризацію валютних кредитів. А він раптом пройшов. По суті переграли самих себе. Досі загадка, чому більша частина фракції БПП проголосувала. По суті, підставили президента, підсунули йому свиню. Підставили й Луценка. Тому його емоція зрозуміла.

    Ви працюєте в комітеті з питань запобігання та протидії корупції, який очолює нардеп Єгор Соболєв. Чому Янукович зник, а корупція ні?

    При владі залишились люди з системи. Вони були в цій системі в опозиції до Кучми, потім у владі за Ющенка, потім в опозиції до Януковича. Зараз – у владі за Порошенка. З часів Помаранчевої революції не відбулось зміни політикуму. За часів Януковича корупційні схеми стали більш цинічними та хитромудрими. Тому продовжується збагачення злочинним шляхом. Ці люди не мають страху.

    Де корупція збільшилась, а де зменшилась?

    Ніде не зменшилась. Є деякі точкові успіхи. Результатів немає – не посадили чиновників, не повернули гроші. Ми позбавляємо недоторканості суддів, а вони повертаються до роботи (суддя Печерського суду Оксана Царевич – Ред.). Позбавляємо недоторканності Клюєва, а через недолугість правоохоронних органів він зникає. Те ж із суддею Апеляційного суду Антоном Чернушенком. Театр абсурду. Вічна ілюзія реформ та боротьби з корупцією.

    Що вважаєте здобутком роботи «антикорупційного комітету»?

    Прийнято майже весь пакет антикорупційного законодавства. Останній законопроект – про відкриття реєстрів на нерухомість, автомобілі. Це величезний прорив. Такого відкритого закону навіть у європейській практиці немає, є схожі. Ще запуск Антикорупційного бюро, закон про реформування прокуратури.

    Якщо далі на рішення щодо долі країни, яка в такому складному становищі, впливатимуть п’ять-шість людей, то країна не матиме майбутнього. Вона просто дійде до ще однієї кривавої революції, розсиплеться на дрібні шматочки.

    Ви звертались до СБУ та Генпрокуратури та передавали матеріали щодо розслідування можливих зловживань з арештованими нафтопродуктами бізнесмена Сергія Курченка, які нібито вкрав нардеп «Народного фронту» Сергій Пашинський. Як просувається відновлена Генпрокуратурою справа?

    Зараз проводиться службове розслідування щодо того, на якій підставі цю справу було закрито. СБУ підтвердило факти, про які я говорив та для опротестування яких  Пашинський подав до суду. Зараз у нас відбувається судовий процес. Моя мета – зробити цей процес публічним та витребувати нові документи, факти. Сторона Пашинського затягує суд, попри те, що є конкретні факти: був бензин, його було продано. Питання: як і кому, та де ці гроші?

    Які масштаби розкрадання?

    Оборудки з нафтопродуктами Курченка – це 700 тисяч тон пального. Це мільярди. Вже доведено, що продавали пальне за заниженою ціною через приватні компанії Сергія Тищенка. Він – найближчий товариш Пашинського. Частину пального вивезли під виглядом начебто неякісного. Всі ці матеріали є в СБУ, Генпрокуратурі. Тепер питання у політичній волі. Сподіваюсь, що вона буде. Розумію, що існує єдність коаліції, ці люди є певною основою цієї більшості, але не можна політичною доцільністю виправдовувати злочини. Я чесно сказав про це під час зустрічі з президентом. Він запевнив мене, що згадані справи буде доведено до кінця. Не вірю. Немає політичної волі в боротьбі з корупцією ані в президента, ані в прем’єра.

    Наскільки щирими є заяви Порошенка щодо деолігархізації?

    Думаю, заяви щирі – у нього немає іншого виходу. Якщо далі на рішення щодо долі країни, яка в такому складному становищі, впливатимуть п’ять-шість людей, то країна не матиме майбутнього. Вона просто дійде до ще однієї кривавої революції, розсиплеться на дрібні шматочки.

    Як зламати хребет корупції?

    Змінити ключових людей. Когось відправити на пенсію, а когось – у в’язницю. Для початку міністра внутрішніх справ Арсена Авакова та генпрокурора Віктора Шокіна. Бо вони нічого не зробили. Нехай покажуть результат. Де засуджені до ув’язнення корупціонери режиму Януковича?

    Схема «гроші роблять політику, політика потім робить гроші» вибудовувалась роками. Тому корупція – це наш другий фронт. А політична корупція – найперше зло. 

    Теги: Валентин Наливайченко львів БПП сергій пашинський Самопоміч Дмитро Добродомов закон про місцеві вибори Народний контроль
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ



      Архів