Костянтин Лікарчук: Нереформована ДФС завдає збитків державі

    9 Вересня, 2015 15:15
    Костянтин Лікарчук, колишній заступник голови ДФС України, про проблеми митниці, реформування ДФС та свій конфлікт з Романом Насіровим і його оточенням

    Протягом кількох місяців наростав конфлікт між головою Державної фіскальної служби України Романом Насіровим та його заступником, керівником митниці Костянтином Лікарчуком.

    Через ЗМІ начальник та підлеглий обмінювались взаємними звинуваченнями. 7 вересня на брифінгу міністр фінансів Наталя Яресько повідомила про те що уряд задовольнив клопотання про звільнення заступника голови ДФС.

    UA1 розмовляє з екс-заступником голови ДФС Костянтином Лікарчуком про проблеми на митниці, про те, як роблять незаконний бізнес на розмитненні товарів, та про людей режиму Януковича в ДФС.

    Не треба прикриватися нестабільністю – треба робити реформи, які в перспективі дадуть позитивний результат. Якщо говорити, що для реформ незручний час, то він завжди буде незручним.

    Ваше звільнення спричинило значний резонанс. Протягом місяця Ви озвучували факти про корупцію, але реакція влади відсутня. Як можна це пояснити?

    Я так не вважаю. У понеділок прем’єр-міністр заявив, що уряд планує внести суттєві зміни до процесу розмитнення товарів, що дозволить змінити ситуацію. Розмитнення можна буде здійснювати за різними підходами на різних митницях. Якщо моя діяльність призвела до того, що прем’єр-міністр зрозумів цю проблематику і готовий виправляти ситуацію, то це вже достатній результат. Це дасть змогу зберегти величезні кошти для державного бюджету, зберегти товаропотік в Одесі, що дуже важливо, і буде певним прогресивним кроком.

    У чому полягає проблема розмитнення?

    Насправді, одні й ті ж товари можна розмитнювати за різними цінами, і це некоректно. Вперше публічно я про це заявив на нараді з президентом 8 липня в Одесі. У мене виник конфлікт з паном Іванюком, очільником департаменту адміністрування митних платежів та митно-тарифного регулювання, який, на мою думку, сприяв такій ситуації, тому я намагався його звільнити. Роман Насіров замість звільнення відправив Іванюка у відпустку, і сьогодні ця людина знову вийшла на роботу. Тепер цікаво подивитися, як Іванюк, Насіров і Романенко будуть змінювати ситуацію.

    Назвіть реформи у Державній фіскальній службі, які Ви планували здійснити, але не завершили з тих чи інших причин?

    Я хотів реалізувати глобальну інституційну реформу митної служби й митного та податкового законодавства в частині оподаткування імпорту. Необхідно виокремити митницю в окрему структуру, наділити її повноваженнями, яких у неї зараз немає.

    Зокрема, побудувати нормальну систему постаудитконтролю, яка дозволяла б перевіряти суб’єкти вже після того, як товари пройшли розмитнення, і дуже вибірково. Така система діє в Європі. Насправді ми повинні запускати максимальну кількість товару за першим методом розмитнення – це метод контрактної вартості; розробити і впровадити серйозні профілі ризику.

    Тобто коли є розмитнення, і вартість надзвичайно низька, виникає ризик. Суб’єкт може довести, що ця вартість дійсно має місце. Проте митний орган не повинен змушувати коригувати митну вартість. Потім товар запускається, а далі, якщо у митного органу є якісь причини вважати, що щось було зроблено неправильно, він може прийти до підприємця, перевірити його та донарахувати платежі, якщо для цього є підстави і в ході документальної перевірки буде встановлено, що дійсно митна вартість занижувалася. Така система повинна функціонувати.

    Наскільки актуальним є подібне рішення за сучасних економічних умов?

    Не треба прикриватися нестабільністю – треба робити реформи, які в перспективі дадуть позитивний результат. Якщо говорити, що для реформ незручний час, то він завжди буде незручним. Постійно будуть знаходитись якісь підстави для того, щоб не впроваджувати зміни.

    ДФС є нежиттєздатною структурою – з митницею чи без неї – та абсолютно некорисна для держави.

    Що Вам вдалося реалізувати протягом періоду на займаній посаді?

    Нам з командою вдалося запобігти тотальному розкраданню бюджету на митниці. За 4 місяці ми максимально все зробили для того, щоб цього не відбувалося. Було мобілізовано близько 2,5 млрд гривень додатково до бюджету. Це стало можливим завдяки тому, що ми дали чіткі інструкції на місцях про неприпустимість корупційних дій, про відсутність вертикалі стягнення коштів, про персональну відповідальності за подібні дії. За допомогою аналітичної роботи відслідковували підозрілі оформлення, вказували на них та змушували митниці працювати з цими оформленнями, виправляти ситуацію і не допускати в подальшому. В рамках центрального апарату ми створили мобільні групи, що виїжджали на місця, відкривали контейнери, дивилися всі товари. Вони були незаангажовані та ефективні у своїй діяльності, а ми намагалися робити все, щоб цьому сприяти.

    Якщо забрати митну складову від ДФС або виокремити митницю, наскільки ДФС є життєздатною і корисною для держави структурою?

    ДФС є нежиттєздатною структурою – з митницею чи без неї – та абсолютно некорисна для держави. ДФС являє собою перейменоване Міністерство доходів і зборів, абсолютно нереформоване. Це фіскальна структура з виключно фіскальною функцією, яка більше притаманна податковій.

    Для чого Роман Насіров пропонує ліквідувати митницю і перетворити її на департамент ДФС?

    Це все робиться для того, щоб ті фінансові потоки, які наразі є на митниці, повністю змішати з податковими фінансовими потоками. Тоді взагалі ніхто не розумітиме, що відбувається.

    Чи має ДФС реальні фіскальні результати без надходжень митниці?

    Наскільки мені відомо, податкова в липні точно не виконала елементарного плану надходжень Міністерства фінансів, в серпні теж не виконала. Можливо вони в останній день щось з когось взяли, але така інформація була станом на 31 серпня. З точки зору ефективності, митниця набагато ефективніша в плані податкових надходжень, ніж податкова.

    Багатьох здивувала заява Романа Насірова про те, що Геннадій Романенко, який працював за Януковича та підпадає під дію Закону про очищення влади, керував у ДФС питанням люстрації. Прокоментуйте це, як юрист.

    Мене теж здивувала така заява. Перше документальне підтвердження – це сама заява голови ДФС, який вчора визнав, що людина, яка підпадає під люстрацію та не має формальних повноважень, була позаштатним радником і не перебувала на державній службі, керувала питанням люстрації та іншими питаннями на митниці. Це вже підстава для того, щоб складати протокол про корупційне правопорушення щодо Насірова. Він абсолютно чітко зізнався, тому тепер цим має займатися СБУ.

    Щомісячно через нелегальний імпорт бюджет на митниці втрачає від 20 до 50 процентів від загальної суми митних платежів. Це може бути сума від 3 до 9 млрд гривень.

    Я наводив достатньо багато фактів щодо діяльності Романенка. Готовий дати свідчення відносно того, яку роль він відігравав в ухваленні рішень, про які я знаю. Тому я впевнений, що вчора Насіров зробив перший крок для самоочищення. Наскільки мені відомо, у Романенка є окремий власний кабінет, який знаходиться на 2-му поверсі в ДФС.

    Чи означає це фактичне визнання головою ДФС допущення до процесів роботи відомства людей минулої влади? Чи повернуться в такий спосіб до держструктур інші особи, які пов'язані з режимом Януковича?

    З того що я почув, гадаю, так і є. Думаю, що вони б дуже хотіли, але вірю, що суспільство не дасть цьому статись. Та публічна реакція, що є зараз із ситуацією по Романенку, продемонструвала: суспільство не сприймає чиновників навіть такого рангу. Все залежить від суспільства, як воно реагує на подібні ситуації.

    Наскільки розвинутою є тіньова економіка, зокрема імпорт, за Вашою оцінкою? Які регіони найбільш вразливі у цьому питанні? 

    Щомісячно через нелегальний імпорт бюджет на митниці втрачає від 20 до 50 процентів від загальної суми митних платежів. Це може бути сума від 3 до 9 млрд гривень. Усі регіони дуже вразливі. Найбільше – митниця Київської області та Херсон. Це пов’язано з тим, що, мабуть, комусь зручніше розмитнювати товари і працювати на цих митницях. Там керівництво лояльне до Романенка. Відіграє роль людський фактор.

    Громадськість неодноразово критикувала політику ДФС щодо призначень начальників митниць та місцевих управлінь ДФС. Охарактеризуйте кадрову політику призначень.

    Це пояснюється тим, що пан Романенко намагається розставляти лояльних до нього людей, які будуть виконувати його розпорядження. От і все. Наприклад, Волинська митниця – це окрема історія, там майже 8 місяців не призначають керівництво, мабуть, не можуть знайти достойного кандидата. Це вигідно Роману Насірову, який, власне, й не призначає. На багатьох митницях теж не призначено керівників: Львів, Волинь, Закарпаття, Одеса, Миколаїв, Херсон та інші.

    Насіров створює всередині ДФС певний каральний орган задля власної безпеки.

    У реформі ДФС передбачено скорочення. Як це вплине на відомство та платників податків?

    Скорочення на митниці абсолютно не обґрунтоване. Не буде кому працювати з бізнесом. ДФС просить митниці провести скорочення на 20%, а митниці це зробити не можуть. Їм потрібен додатковий ресурс – деякі митниці вже не можуть справлятися з існуючими товаропотоками. Скорочувати треба податкову, тому що 11 тисяч митників у структурі 55-тисячної ДФС забезпечують понад 50% надходжень до державного бюджету. На першій лінії стоять люди, які оформляють товари, їх близько 7 тисяч. Це майже така ж цифра, як і кількість адміністративно-технічного персоналу в податковій, звідки треба починати скорочення. Політика, яка здійснюється зараз, призведе до реальних проблем розмитнення товарів та надходжень до державного бюджету.

    Реформа передбачає ліквідацію податкової міліції та підрозділів власної безпеки. У чому полягає доцільність їх роботи?

    Зараз кількість людей в цьому департаменті збільшується. Це пов’язано з тим, що Насіров створює всередині ДФС певний каральний орган задля власної безпеки.

    Як Ви думаєте, чи погодяться Насіров і Романенко пройти детектор брехні щодо корупції, як це зробили Ви?

    Я не вірю в це. Думаю, не погодяться. Публічно у себе на сторінці у Фейсбуці я їм запропонував пройти детектор брехні, але поки реакції немає. Було б цікаво почути факти щодо розмитнення, чартерних перельотів та інших питань.

    Чи будете подавати позов через звільнення?

    Думаю, що так. Тому що є два питання, які повинні бути висвітлені та проаналізовані в ході досудового розгляду:

    Перше. Питання процедур, адже позавчора не було засідання Кабінету Міністрів України. Якщо вони такі формалісти, дивляться та дотримуються процедур, пред’являють претензії державним службовцям щодо якихось формалістичних процедур, то думаю, вони, перш за все, такі ж вимоги повинні висувати до себе. Тоді давайте подивимось, хто скликав це засідання, якщо воно було, який був порядок денний, як голосували міністри, хто був присутній на засіданні? Тобто, нехай Кабмін надасть всі документи по формальних процедурах. Мені буде цікаво подивитися ці документи, і я їх обов’язково опублікую. Діяльність органів державної влади має бути максимально публічною.

    І друге. Я вважаю повним абсурдом те, що мене звільнили за порушення присяги, а тому оскаржуватиму це формулювання. Вимагати поновлення на посаді не буду. Позов подаватиму з однією метою – розповісти громадськості, як у нас приймаються відповідні рішення на рівні Кабінету Міністрів.

    Які у Вас плани на майбутнє? Чи плануєте розпочати політичну кар'єру?

    Просто хочу бути ефективним в тій роботі, яку роблю. Зараз збираюсь повернутись до юридичної практики. У мене не було жодного бажання триматись за посаду, я абсолютно вільно себе поводив. Не планую розпочинати політичну кар'єру, адже мені це не цікаво. У політиці не бачу, в чому буде моя ефективність.

    Теги: контрабанда тіньова економіка митниця ДФС прибічники Януковича насіров
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ



      Архів