Користуючись нагодою. Як Україна застосовує міжнародну допомогу

    7 Грудня, 2017 11:49
    Влада успішно використала авторитет і кошти міжнародних донорів для формування повністю підконтрольної президенту правоохоронної системи

    Скандал зі зловживаннями в НАЗК ще раз підтвердив чітко вивірену й гарно відпрацьовану стратегію української влади. Спочатку оголосити курс на реформи, включити представників міжнародних донорів до громадських рад та конкурсних комісій органів, що створюються та реорганізуються. А потім розставити потрібних собі людей, прикриваючись прозорістю процесу і міжнародними спостерігачами.

    За таким сценарієм красиву картинку створювали у період формування не лише НАЗК, а й під час так званого «реформування» системи МВС, Генпрокуратури та Мін'юсту. А також в рамках реалізації президентської судової реформи і під час проведення конкурсу на посаду голови Державного бюро розслідувань.

    Усі нововведення українська влада впроваджує виключно з урахуванням особистих інтересів перших осіб держави і розкладів між політичними силами в країні. Але завжди вміло прикривається спостерігачами з ЄС і США.

    І не так, щоб представники міжнародних донорських організацій зовсім не розуміли, як у нашій країні проходять конкурси, і чому в них перемагають наближені до тієї чи іншої політсили люди. Розуміють, але діють за принципом «краще хоч якісь зміни, ніж зовсім нічого».

    Така позиція зрештою й призвела до того, що влада успішно легітимізувала сформовані під себе державні інститути та антикорупційні органи. І те, що практично в кожному з них почали «вистрілювати» різного роду скандали, зайвий тому доказ.

    Європейський формат

    «Позитивно, що такий орган по боротьбі з корупцією очолила професіонал-жінка. Для європейського формату це дуже важливо», – так прокоментував один з представників організації «Реанімаційний пакет реформ» Ярослав Юрчишин призначення Наталії Корчак главою НАЗК.

    У березні 2016 року він був переконаний, що чиновниця новоствореного агентства не є наближеною до Адміністрації президента, і давав з приводу цього призначення оптимістичні прогнози.

    А Олексій Хмара, що працював на той час виконавчим директором Transparency International Україна, називав Корчак найменш конфліктною людиною, яка здатна об'єднати навколо себе інших.

    Transparency International: «Безкарні непрофесіоналізм і залежність у НАЗК стають причиною зловживань і дискредитації».

    Усього через місяць після такої характеристики у НАЗК спалахнув конфлікт між Корчак та її заступниками: сторони звинуватили один одного в саботажі та професійній неспроможності.

    За рік діяльності «найменш конфліктної людини» двоє її заступників подали у відставку, НАЗК провалила перевірку декларацій чиновників, водночас з чим глава агентства виписувала і продовжує виписувати собі грандіозні премії.

    У жовтні 2017-го голова правління Transparency International Україна Андрій Марусов заявив про свій вихід зі складу конкурсної комісії з відбору кандидатів на посади членів НАЗК. Причина – керівництво агентства ігнорує позицію TI-Україна.

    Крім того, в українському представництві цієї міжнародної антикорупційної організації відзначили, що Корчак професійно неспроможна, а також «є близькою до політиків з партії «Народний Фронт», подібна політична ангажованість є неприпустимою для керівника головного превентивного антикорупційного органу країни».

    Цікаво, що всі ці факти були відомі ще під час проведення «прозорого конкурсу» під патронатом представників міжнародних організацій. І що «Народний фронт», і що професійні навички під питанням, але тоді на це вирішили закрити очі.

    У результаті зараз спливли скандальні факти розпоряджень Корчак, які вона роздавала за вказівкою Адміністрації Порошенка – до декларацій яких чиновників не має бути претензій.

    І тепер нинішньому виконавчому директору TI-Україна Ярославу Юрчишину, який всього півтора року тому був задоволений обранням Корчак, залишається лише констатувати: «Безкарні непрофесіоналізм і залежність стають причиною зловживань і дискредитації».

    Міністерство корупції

    Історія з НАЗК, як під копірку повторилася і в іншому «флагмані українських реформ» – Міністерстві юстиції.

    Американське Агентство з міжнародного розвитку USAID, програми ОБСЄ, Міжнародного фонду Сороса «Відродження», проект «Підтримка реформ у сфері юстиції» за фінансування Євросоюзу і ще з десятка різних міжнародних організацій і програм – так на сьогодні виглядає група підтримки українського Мін'юсту.

    Іноземні експерти висловлювали безліч похвал на адресу реформаторської команди міністра Павла Петренка і з приводу грандіозних успіхів – його особисто, як міністра, і сформованої ним команди.

    На початку 2017 року аналітична платформа VoxUkraine на основі спостережень міжнародних експертів поставили Мін'юст на третє місце в рейтингу кращих міністерств країни за підсумками проекту «700 днів моніторингу реформ в Україні». Високі бали Мін'юст отримав, зокрема, й за неймовірні успіхи у сфері боротьби з корупцією.

    Згадка представників міжнародних організацій у розрізі реформування або створення нового держоргану найчастіше означає, що в Україні вчергове «розпиляли» кілька мільйонів доларів допомоги.

    А десять місяців по тому, в середині листопада стало відомо, що Спеціалізована антикорупційна прокуратура розслідує факти зловживання службовим становищем посадовими особами Мін'юсту.

    Йдеться про те, що всі співробітники міністерства, які отримали мільйонні премії, виписали довіреність на розпорядження своїми зарплатними рахунками на одну й ту ж сторонню людину.

    І що співробітників міністерства змушували писати заяви про звільнення з непроставленою датою, як фактор додаткової лояльності до керівництва.

    І що саме це керівництво на чолі з Петренком жодних зловживань у міністерстві не виявило, а міністр заявив, що корупції в його відомстві бути не може.

    За аналогією з НАЗК, про численні «грішки» міністра юстиції, який представляє в уряді «Народний фронт», відомо було давно, і не лише українським правоохоронним органам, а й міжнародним донорам.

    Наприклад, про безпосередню участь міністра в рейдерських схемах, про «темні плями» його декларації, розстановку особисто відданих собі людей на усіх рівнях міністерства та багаточисельні варіанти тіньового заробітку структур, що належать Мін'юсту.

    Попри це, реакція міжнародних донорів, як і у випадку з НАЗК, була лояльною – нехай хоч якісь реформи розпочнуться, ніж взагалі жодних.

    У результаті Україна має розгалужену тіньову схему з викачування грошей, всі ниточки якої ведуть до кабінетів «успішних реформаторів» – перших осіб Мін'юсту.

    Просто використали

    «Це один з найуспішніших прикладів надання міжнародної допомоги у проведенні судової реформи в країні», – так відгукнувся про допомогу ЄС щодо обрання суддів до Верховного Суду заступник голови АП Олексій Філатов.

    Євросоюз надав Україні допомогу в організації процесу відбору суддів, допоміг у проведенні психологічного тестування. Усі зусилля були спрямовані на те, аби у складі ВС були судді з чистою репутацією, щодо яких не виникало б жодних претензій чи пересудів.

    Конкурс провели. Президент підписав указ про призначення 113 суддів. «Ми пишаємося нашими досягненнями за останні кілька років. Ніколи раніше до реформування сектора юстиції не застосовувався настільки концептуальний і комплексний підхід», – відреагував на перші підсумки президентської судової реформи керівник проекту ЄС «Підтримка реформ у сфері юстиції в Україні» Довідас Віткаускас.

    І все б добре, але бочку цього меду зіпсувала ложка дьогтю – офіційне звернення Громадської ради доброчесності (ГРД) до президента у зв'язку з призначенням суддів Верховного Суду.

    Зокрема, там говориться: «Громадська рада доброчесності вимагає припинити в публічних виступах президента вводити суспільство в оману щодо того, що на конкурсі до Верховного Суду була максимально врахована позиція громадськості. Рада категорично не згодна з цим твердженням і вважає, що нас використовували для легітимізації потрібного результату в очах суспільства та міжнародної спільноти».

    Реальним підсумком «прозорого» суддівського конкурсу стало те, що кожен четвертий із переможців не відповідає критеріям доброчесності та професійної етики.

    Про те, що в Адміністрації президента добре розуміють низький рівень довіри суспільства до результатів конкурсу, свідчить таємно проведена церемонія прийняття присяги суддями нового Верховного Суду.

    Організатори цього дійства просто побоялися гучних акцій протесту з боку членів ГРД і громадських активістів, багато з яких добре пам'ятають вироки цих «оновлених» суддів щодо учасників Майдану.

    Владі під виглядом реформ вдається зберегти стару корупційну систему управління державою.

    І знову спілкування з представниками ЄС ні до чого не призвело. На цьому етапі українських активістів підводять до того, що, мовляв, після бійки кулаками не махають, і що 25% недоброчесних суддів у складі нового Верховного суду – це, звичайно, недобре. Але не так вже й погано, адже решта 75% – це висококласні фахівці, що викликають довіру.

    А в проектному офісі Судової реформи, що діє за підтримки ЄС, заявляють, що все, що сталося, є нічим іншим, як «новою філософією судової системи», якої було досягнуто за максимальної участі громадськості та під наглядом міжнародних фахівців.

    «У нас виникає стійке враження, що нас використали для легітимізації потрібного результату в очах суспільства», – резюмували члени ГРД, і мали рацію. Шкода лише, що це прозріння настало занадто пізно.

    Зручно всім

    Як бачимо, згадка представників міжнародних організацій у розрізі конкурсного відбору, реформування або створення нового державного органу в кращому разі не означає нічого. А в гіршому свідчить про те, що в Україні вчергове «розпиляли» кілька мільйонів доларів допомоги – згадайте хоча б військову амуніцію з Канади, яка зникла зі складів влітку 2014-го, чи розкрадання в українському представництві Червоного хреста, що спливли в 2015-му.

    Але найгірше те, що жодна зі сторін не вживає з цього приводу жодних заходів. Як констатує Юрчишин з TI-Україна, уряд не робить висновків і не приймає кадрових рішень. Своєю чергою, міжнародні донори не припиняють співпрацю, навіть коли спливають неприємні факти про те, що їх просто використовують у власних інтересах.

    Один з недавніх прикладів – мер Ірпеня Володимир Карплюк, який потрапив до рейтингу «Топ-20 мерів-інноваторів». Людина, на яку було відкрито з десяток кримінальних справ, а очолюване ним місто генпрокурор Луценко назвав місцевим Чикаго через безпрецедентний за українськими мірками рівень організованої злочинності.

    Те, що рейтинг склала піар-компанія, яка спеціалізується на відбілюванні репутації, – справа десята. Головне – частину грошей на цей рейтинг виділило американське Агентство з міжнародного розвитку USAID. Воно ж значиться одним з головних партнерів цього заходу.

    Таким ось чином, владі під виглядом реформ вдається зберегти стару корупційну систему управління державою. А міжнародні організації виконують свої програми, отримуючи на них фінансування, за рахунок чого, власне, й існують.

    У цій ситуації в програші залишається лише громадянське суспільство, яке запевняють, що реформи йдуть і міжнародні експерти ними вельми задоволені.

    Фактично ж українці залишаються зі старими злодіями при владі, які влаштувалися у кабінетах з новими вивісками. І ніякі міжнародні організації це не хвилює. Хочете приклад? Будь ласка.

    Зараз в Києві триває пілотний проект "Створення моделі ефективного управління поліції" на базі Голосіївського управління поліції. Тільки сліпий може не помічати, хто такі ці "нові поліцейські", особливо вищі чини.

    Проте, МВС гордо рапортує, що проект вийшов на фінішну пряму за підтримки Міжнародної програми допомоги в галузі кримінального розшуку (ICITAP) і посольства США. А значить, все у цих "нових поліцейських" буде ОК.

    Теги : США ГПУ МВС Порошенко Мін’юст Павло Петренко ЄС АП Народний Фронт НАЗК Transparency International Верховний Суд України олексій філатов Реанімаційний пакет реформ генпрокурор Наталія Корчак Марусов Володимир Карплюк Ярослав Юрчишин USAID Громадська рада доброчесності
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ


      Архів