Кому у владі вигідна торгівля авто з іноземною реєстрацією

    30 Сiчня, 2017 11:05
    За протестами власників авто на іноземних номерах стоять нардепи, які захищають інтереси фірм, що заробляють мільярди на продажі таких автомобілів

    Законослухняні українці, які справно платять податки, – люди дуже заможні. За рішенням нардепів, фактично з власної кишені вони заплатили 1,2 млрд грн за дурість і безвідповідальність вкладників банку «Михайлівський», що не спромоглися прочитати підписані договори.

    Податками законослухняних громадян уряд сплатив націоналізацію Приватбанку вартістю 150 млрд грн.

    А тепер нардепи наполегливо пропонують законослухняним співвітчизникам, які справно платять податки, пробачити і зрозуміти людей, котрі свідомо ввозили на територію України автомобілі з іноземною реєстрацією без сплати податків.

    Мовляв, гроші на недорогий європейський автомобіль у них є, а ось на сплату податків вже не залишилося. Тому давайте спишемо з них десятки мільярдів гривень, заборгованих за розмитнення. Десятки мільярдів, які в рамках держбюджету мають йти на потреби тих, хто податки платить.

    І хоча депутати запевняють, що дбають про благо автомобілістів, справа зовсім в іншому. Насправді мова йде про лобіювання інтересів компаній-посередників, які без сплати податків ввозять в країну авто з іноземною реєстрацією, заробляючи на цьому шалені гроші.

    Підрахунки про отримані від такого бізнесу суми на своїй сторінці в Facebook виклав глава Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.

    «Контори «Роги і копита», які через «верблюдів» ввозять авто на іноземних номерах і продають їх українцям, в середньому беруть з українського покупця за послуги $1,5-2 тис. Якщо ввезено 1,5 млн авто, як стверджують деякі народні депутати і лобісти, то ці фірмочки вже заробили $3 млрд (84 млрд грн), – стверджує експерт. – Питання: скільки отримав кожен з політиків, який лобіює схему «тимчасового ввезення» без сплати мит, акцизу, ПДВ і ПФ? Виконуючи завдання вони зрозуміють: розрахувалися з ними «по поняттям» чи «кинули». І чи не продешевили деякі».

    Посередницькі фірми, зловживаючи прогалинами у законодавстві, ввозять європейські авто без сплати податків, заробляючи на цьому шалені гроші.

    Навіть з урахуванням того, що Назаренко відстоює інтереси офіційних автоімпортерів і згущує фарби, приблизний підрахунок показує, що сума виходить значна.

    З огляду на інформацію нардепів, зараз в Україні перебуває близько 1,5 млн нерозмитнених авто. Припустимо, що не кожен власник такого автомобіля платив посередникам, а тільки половина з них. Отримуємо 750 тисяч автовласників.

    Припустимо також, що посередникам вони заплатили мінімальну суму в 1 тисячу євро – такі розцінки вказано на сайтах компаній-посередників. Маємо заробіток у розмірі 22,5 млрд грн.

    За такі гроші підбурювані перекупниками «активісти» ще рік будуть палити шини і перекривати в'їзди до Києва. А народні депутати на законодавчому рівні проштовхуватимуть легалізацію такої схеми заробітку.

    Інформацію про те, що деякі депутати так чи інакше пов'язані з фірмами-посередниками, які заробляють на ввезенні авто без сплати податків, можна було б списати на чутки і наклеп офіційних автоімпортерів. Але є у всьому цьому один дивовижний збіг.

    У парламенті існує депутатська група з трьох десятків членів, згуртована благим наміром здешевлення імпортних автомобілів. Здебільшого це представники БПП.

    І за дивним збігом обставин переважна їх більшість із західних областей України – Закарпатської, Івано-Франківської, Львівської, Чернівецької, Тернопільської. Тобто з регіонів, де бізнес із ввезення європейських авто без сплати податків поставлено на потік.

    Ціна депутатської уваги

    Влітку 2016 року Верховна Рада прийняла рішення тимчасово знизити акциз на ввезення автомобілів, що були у вжитку. Українці отримали можливість суттєво дешевше купити європейські авто, зокрема недорогі малолітражки не старші шести років. Було встановлено чіткі правила і розцінки на розмитнення, й автолюбителі потягнулися до Європи за покупками.

    Але знайшлися ті, хто вирішив, що сплата податків – це не для них. Спеціально для таких покупців численні посередницькі фірми, використовуючи прогалини в законодавстві, почали ввозити європейські авто без сплати податків – нібито тимчасово, а насправді для продажу і постійного використання.

    Нардепи пропонують заспокоїти автовласників, які не люблять платити податки, і списати з них борг у 45 млрд грн.

    Згідно із законом такий автомобіль може перебувати в Україні 5-10 днів, після чого має залишити територію країни. Тому жителі прикордонних районів просто раз на тиждень катаються за кордон і назад, аби легалізувати пересування на нерозмитнених авто.

    Також посередники заспокоюють, що в разі хвороби власника або поломки авто, термін перебування тимчасово ввезеного автомобіля продовжується, досить лише пред'явити оформлену за хабар довідку.

    У крайньому разі, стверджують посередники, доведеться сплатити штраф у розмірі трохи більше 8 тис. грн і їздити далі – увесь спектр схем і прийомів, як постійно користуватися «тимчасово ввезеним» авто є на сайтах таких компаній.

    Істина в тому, що покупець розуміє – він купує автомобіль за напівлегальною схемою на свій страх і ризик. Але замість того, аби самостійно нести відповідальність за такий крок, він намагається за допомогою нардепів легалізувати своє право не платити податки. Тобто інші нехай платять, а він ні.

    Для підтвердження твердості свого наміру не платити за розмитнення, власники таких автомобілів блокують дороги. Причому роблять це в період двотижневих парламентських канікул, коли «тиснути» немає на кого – депутати роз'їхалися. А ті, що залишилися, несподівано виявилися симпатиками такої позиції. І навіть підвели під неї теоретичну фінансову базу.

    Один з лобістів цієї ідеї нардеп Юрій Дерев'янко стверджує, що якщо залишити таких людей у спокої і замість повного розмитнення зобов'язати їх сплатити за рік суму в 120-250 євро, то всі від цього лише виграють.

    Бюджет отримає близько 9 млрд грн, а власники нерозмитнених за всіма правилами автомобілів припинять створювати незручності у вигляді перекриття доріг тим, хто їздить на офіційно розмитнених авто.

    Наскільки маніпулятивними є такі заяви, можна зрозуміти, виходячи з чергових грубих підрахунків. Якщо взяти за орієнтир максимально дешевий європейський автомобіль, що був у використанні, з об'ємом двигуна 1 л і вартістю 3 тис. євро, то його легалізація в Україні зі сплатою всіх податків складе приблизно 1200-1300 євро. Множимо цю мінімальну суму на наші умовні 1,5 млн нерозмитнених авто, і отримуємо суму податків до держбюджету на рівні 1 млрд 800 млн євро – це 54 млрд грн.

    Інакше кажучи, нардепи, що ратують за поповнення бюджету, пропонують заспокоїти автовласників, які не люблять платити податки, і отримати з них 9 млрд, списавши таким чином борг в 45 млрд.

    Для порівняння вартість повної добудови нового корпусу дитячої лікарні «Охматдит» становить 3,2 млрд грн. Ремонт автодоріг Прикарпаття коштує 2,7 млрд грн, а на підвищення мінімальної зарплати бюджетникам необхідно 28 млрд грн.

    Є бажання, але немає можливості

    Врегулювати проблему торгівлі автомобілями за схемою «тимчасове ввезення» намагаються вже давно. Загалом у парламенті зареєстровано 22 законопроекти на цю тему. Щоправда, зараз «активісти» відстоюють прийняття тільки одного – №5567, за який підписалися 105 нардепів з різних фракцій, але більшість склали представники БПП.

    Суспільству дається сигнал: навіщо дотримуватися законів і платити податки, якщо можна їх обійти, а потім підпалити шини, перекрити дороги і витребувати для себе окремих привілеїв?

    У цьому документі чітко прописано: «Проектом пропонується введення умовного часткового звільнення від оподаткування митними платежами транспортних засобів особистого користування і встановлення справедливої плати за їх тимчасове ввезення на митну територію України громадянами-резидентами».

    На думку депутатів, лише так можна зняти соціальну напругу серед людей, які порушили законодавство і не платять податки під час ввезення авто на територію України.

    А не сплатили, виявляється, через надто жорстку податкову та митну політику. А ще тому, що «більшість громадян України живе за межею бідності і не має можливості придбати якісний автомобіль за доступною ціною, заплативши всі податки» – це з пояснювальної записки до законопроекту.

    За такою ж логікою підприємство, яке не отримає прибутку від своєї діяльності, якщо заплатить всі необхідні податки, може їх не платити. Або заплатити, але трошки, скільки зможе.

    Продавці у фірмах-посередниках стоячи аплодують, рахуючи майбутні бариші. Своєю чергою деякі з нардепів, потираючи руки, можливо, займаються тим же. А разом з цим подають суспільству кілька очевидних сигналів.

    По-перше, навіщо дотримуватися законів і платити податки, якщо можна їх обійти, а потім підпалити шини, перекрити дороги і витребувати для себе окремих привілеїв?

    По-друге, навіщо зважувати й оцінювати ризики під час оформлення кредиту, розміщення грошей на депозиті або купуючи нерозмитнене авто, якщо потім можна просити «долар по 5», вимагати повернути депозит і легалізувати нерозмитнений автотранспорт за рахунок тих, хто взагалі не має до цього жодного стосунку? Ну, а якщо не погодяться – підпалити шини і перекрити дороги.

    Теги: Верховна Рада уряд авторинок податкова політика оподаткування акції протесту мито народні депутати розмитнення
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ


      Архів