Глобальне гальмування: чому буксують реформи в Україні

    6 Жовтня, 2015 18:07
    Вітчизняні та закордонні експерти стривожені істотно сповільненим темпом реформ у країні та перспективою їх зупинки на догоду інтересам вузької групи осіб

    "Замість того, щоб підтримувати реформи в Україні та працювати на викорінення корупції, корумповані чиновники в Генпрокуратурі України все псують, відкрито і агресивно підриваючи реформи", – таку думку про хід українських реформ висловив посол США в Україні Джеффрі Пайєтт на Одеському фінансовому форумі.

    А з урахуванням того, що його промова була опублікована на веб-сторінці американського посольства в Україні, це можна вважати не тільки його особистою суб'єктивною думкою.

    За словами американського чиновника, корупція в середовищі тих, хто сам повинен боротися з корупцією, підриває всі спроби українського парламенту і уряду провести потрібні політичні та економічні реформи.

    Країна посідає 96-те місце в світі за легкістю ведення бізнесу, 142-е місце за індексом сприйняття корупції, та входить до топ-50 країн, де найгірше йдуть справи з верховенством закону

    Але крім корупції, експерти називають ще низку причин, через які останнім часом темп реформ наближається до нуля. Лобіювання інтересів окремих бізнес-груп у парламенті, неефективна система прийняття рішень, млява робота нардепів – ось лише частина з них.

    У результаті на сьогоднішній день, за даними аналітичної платформи VoxUkraine, наша країна посідає 96-те місце в світі за легкістю ведення бізнесу, 142-е місце за індексом сприйняття корупції, та входить до топ-50 країн, де найгірше йдуть справи з верховенством закону.

    Не вселяють оптимізму і дані Індексу моніторингу реформ (іМоРе) – це показник темпу, важливості та основних напрямів реформ у країні. За словами експерта громадської платформи "Реанімаційний пакет реформ" (РПР) Павла Кухти, показники швидкості проведення реформ упали з пікового значення 2,6 бала в березні до 0,6 у вересні з 5 можливих балів.

    Найгірші справи зі змінами, пов'язаними з енергетичною незалежністю – 0,9 та сферою держфінансів – 1,1.

    У РПР наводять і інші дані: ефективність проведення реформ у банківському секторі та енергетичній сфері оцінили в 3 бали з 10 можливих, а пенсійна реформа отримала двійку.

    Також, за спостереженнями експертів з VoxUkraine, найповільніше йдуть реформи у сфері децентралізації, конкурентної політики та держуправління.

    Особливості вітчизняної бюрократії

    Здавалося б, об'єктивних причин для гальмування реформ не так багато. Склад парламенту оновлений на 64%, адміністрація міністерств – на 80%, і всі говорять про свою готовність змінювати країну. Але цифри свідчать про зворотне.

    Експерт Центру економічної стратегії Гліб Вишлінський бачить у цьому три основні причини: пасивність парламенту, а також несвідоме і цілком свідоме гальмування реформ.

    "Депутати мало працюють. Наприклад, не було кворуму в парламентському комітеті, який повинен був обговорювати закон про держслужбу, люди просто не прийшли на роботу, – аргументує він. – Або історія з законом про держзакупівлі. Його кілька разів не могли прийняти, тільки тому, що в залі не було депутатів".

    Несвідомому затягуванню реформ сприяє неефективна система прийняття рішень, особливо в уряді.

    Немає потужної сили в уряді, яка б сказала, що ми тепер налаштовані на відкрите управління

    "У нас є механізм прийняття постанов, законопроектів за принципом мовчазної згоди: якщо зацікавлені міністерства і відомства впродовж двох тижнів не подали жодних пропозицій чи зауважень, то документ вважається узгодженим, – пояснює Вишлінський. – Але досвід показує, що секретаріат Кабміну такої процедури не пропускає".

    В результаті, чиновникам необхідно носитися з паперами, погоджувати відповідні рішення. А якщо раптом міністра чи його заступника замінили, все йде по новому колу – знову узгодження.

    За словами експерта, альтернатива була запропонована ще 15 років тому у вигляді трансформації в просту схему: створити урядові комітети, на яких міністри обговорюють рішення і проекти, що стосуються сфери діяльності їхніх відомств. А потім рішення виноситься на засідання Кабміну, де і проходить остаточне обговорення.

    Тим не менш, система продовжує залишатися громіздкою і вкрай повільною.

    З думкою колеги згодний і виконавчий директор українського представництва міжнародної організації Transparency International (TI) Олексій Хмара. За його словами, ситуація погіршилася з другої половини минулого року, коли змінили уряд.

    "Якщо за часів Януковича у нас була велика проблема співпраці з міністерствами, але більш-менш хороша взаємодія з Секретаріатом Кабінету Міністрів, то зараз абсолютно протилежна історія. Зараз майже нема про що говорити з Секретаріатом Кабміну, – стверджує Хмара, підкреслюючи закритість цієї структури. – Немає потужної сили в уряді, яка б сказала, що ми тепер налаштовані на відкрите управління".

    Чим повільніше, тим краще

    Але найсерйозніша і найнебезпечніша причина уповільнення темпу реформ в Україні – це свідоме їх блокування. І оскільки, на думку Вишлінського, в нинішній ситуації йти шляхом скасування реформ неможливо, політична енергія зацікавлених людей сфокусована на тому, щоб прийняті рішення та зміни вводилися якомога повільніше.

    "Кожен день зволікання означає збереження корупційної ренти для тих людей, які довго цим користувалися", – пояснює експерт.

    І мова не лише про відверто злочинні схеми. Приміром, легальні преференції певним галузям економіки, закладені в законах і постановах, точно так само як і корупція, приносять окремим людям мільйони. Звісно, що ці люди не зацікавлені в швидких змінах і втратах прибутку.

    За спостереженнями одного з кращих економістів України Тимофія Милованова, в парламенті дійсно часто виникають законопроекти в інтересах окремих груп. Причому мова йде про величезні гроші.

    За даними VoxUkraine, статки найбагатших людей України у відсотковому співвідношенні до ВВП країни становлять 19,2%. Для порівняння: у Росії цей показник дорівнює 8,1%, у Казахстані – 6,2%, в Туреччині та Польщі – 3%, у США – 2,5%.

    Тому, якщо намічені в Україні реформи зачіпають чиїсь фінансові інтереси, реакція буде блискавичною: тут і лобістські законопроекти, і позиція депутатів, які просто не з'являються на голосування.

    Кожен день зволікання означає збереження корупційної ренти для тих людей, які довго цим користувалися

    На думку Милованова, це питання стратегії. "Це не так, як на заводі – прийшов на роботу чи ні. І не приходять вони не тому, що просто не захотіли, – говорить експерт. – Є люди, які не ходять до парламенту, але на критично важливі голосування вони або обов'язково ходять , або обов'язково не ходять. Коли потрібно щось прийняти, то вся фракція йде, це постійна політична складова".

    Крім того, додатково "тиснуть на гальма" старі чиновницькі кадри на нижньому рівні виконавчої влади, а також у Генпрокуратурі, митниці, судах та фіскальній службі.

    На думку експертів, єдиний вихід змінити ситуацію – в тому, щоб державна машина була більш прозора і підзвітна.

    За даними TI-Україна, справа з прозорістю виглядає непогано: сьогодні з'явилося більше доступу до інформації про діяльність уряду і міністерств та більше можливості отримати відповіді на питання, які цікавлять.

    А от з підзвітністю поки гірше. На думку Хмари, формально її стало більше, але все частіше це нагадує гру на публіку з постановочними звітами.

    "Я не пам'ятаю звітів міністрів не на публіку з красивою презентацією або дорогими буклетами, а звітів, коли я в будь-який день зможу зайти і запитати про роботу, і мені нададуть коротке пояснення. Такої підзвітності немає", – констатує Хмара.

    А Вишлінський вважає, що важливу роль у процесі "підштовхування" реформ, не дивлячись на загальний скепсис, може зіграти активна позиція суспільства. Інакше країна піде шляхом перегляду вже прийнятих реформ для того, щоб знову увійти в потрібне окремим людям русло.

    "Громадськість повинна тиснути, щоб тенденція до гальмування реформ не продовжилась і не перейшла в стадію, коли реформи переглядатимуть на користь особистих інтересів, які не відповідають суспільним", – упевнений експерт.

    Теги: реформи джеффрі пайєтт
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ



      Архів