Децентралізація: шанс подолати корупцію чи нове життя старих схем?

    3 Червня, 2015 08:02
    Заявлений владою процес децентралізації наближається до фінішної прямої – його планують завершити до вересня цього року. Чи зможе він досягнути своєї основної мети – подолання корупційних схем у країні, спробував спрогнозувати UA1

    Етап формування нових територіально-адміністративних одиниць (громад, повітів, регіонів) шляхом укрупнення старих (сіл, районів, областей) на сьогодні перебуває у найбільш активній фазі. Процес децентралізації вже демонструє – в Україні розпочалася запекла боротьба за контроль над економічно привабливими населеними пунктами. Найяскравіше це проявляється в Київській області. Тут земельні, лісові та водні ресурси мають особливу цінність, а тому мери намагаються переконати громади сіл приєднуватись саме до їхніх міст.

    За процесом такої агітації вже сьогодні вбачається певна корупційна складова. Подекуди навіть проводяться референдуми про приєднання, які не мають належного законодавчого підґрунтя.

    Усе це наводить на думку, що процес децентралізації може звестись виключно до зміни меж районів та областей у напрямку укрупнення. На рівні місцевих бюджетів це дасть можливість керівникам адміністративних одиниць помножити у кілька разів можливості старих корупційних схем. «Таким чином голова об’єднаних громад за рахунок вирішення земельних питань – особливо у привабливих для купівлі-продажу землі районах – може перетворитися на маленького князька», – стверджує в коментарі для UA1 економічний експерт Андрій Новак.

    Разом із тим місцевим чиновникам можуть відкритися й нові горизонти збагачення – децентралізація передбачає передачу до їхніх рук таких сфер як освіта, медицина, комунальне господарство та комунікації, пожежна безпека, благоустрій та охорона правопорядку через створення муніципальної поліції.

    В МВС вже побоюються виникнення зловживань у цих сферах. Перший заступник міністра Ека Згуладзе заявила, що МВС не має наміру передавати місцевому самоврядуванню функції щодо реєстрації автомобілів та видачі посвідчень водія. Для цього міністерство планує відкрити власні офіси.

    Загалом же, багато що залежить від того, як саме буде проведено реформу. Важливо, якими бюджетними ресурсами розпоряджатиметься місцева влада, і яким буде використання цих коштів – довільним чи цільовим. Щодо останнього, то нещодавно прем’єр Арсеній Яценюк порадив місцевій владі не сподіватися, що в процесі децентралізації вони отримають тільки гроші. «За використання коштів буде накладено відповідальність», – заявив він.

    Однак щодо здійснення контролю над фінансовими потоками під час децентралізації також виникає багато запитань. Так, від центральної влади можна відкупитися, використовуючи старі схеми, а контроль громади може виявитися неефективним.

    «Громадський контроль над сільським головою при теперішньому адміністративно-територіальному розподілі виглядає більш реальним, ніж у випадку укрупнення. Якщо влада буде знаходитися на відстані – в сусідньому селі – можливість контролю її громадою буде меншою», – переконаний Новак.

    Варто також відзначити і важливість політичної складової, а саме: як пройдуть, за яким законом і чи пройдуть взагалі місцеві вибори у жовтні цього року. Адже саме на виборах будуть сформовані місцеві ради.

    Політичний експерт Андрій Юсов вважає, що на виборах-2015 можливим є повернення до влади екс-регіоналів, які володіють медійними та фінансовими ресурсами. «Перш ніж запускати децентралізацію, Києву варто підготувати умови для перезавантаження регіональних еліт», – вважає він. Якщо ж при владі залишаться старі кадри, то найбільш імовірно, що діятимуть і старі корупційні схеми.

    Якщо обирати між тим, на якій основі мають відбуватися місцеві вибори, керуючись запобіганням корупції, більш ефективною виглядає мажоритарна система. «Вона дасть можливість прийти в місцеві адміністрації людям, чітко прив’язаним до цієї території. Їх люди знатимуть і зможуть контролювати. Вони в свою чергу нестимуть відповідальність перед громадами», – зазначає в коментарі UA1 народний депутат Віктор Бондар.

    Про те, що децентралізація не є ліками від корупції, в коментарі UA1 говорить економічний експерт Віктор Лисицький. «Допоки існує можливість прямого контакту між особою, яка зацікавлена у вирішенні якогось конкретного питання, і особою, яка це питання може вирішити, корупція процвітатиме», – підкреслює він.
    Теги: МВС Ека Згуладзе децентралізація місцеві вибори Андрій Новак
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ



      Архів