Черговий кумир. Для чого з ДБР ліплять останню надію суспільства

    13 Березня, 2019 08:44
    На тлі розчарування НАБУ, замішаним у корупційному скандалі, Держбюро розслідувань намагається грати роль об'єктивного слідчого. Однак це ненадовго

    Після публікації журналістського розслідування про хабарі правоохоронців у зв'язку із закупівлями «Укроборонпрому», міф про непогрішимість і незаангажованість НАБУ було зруйновано. Священна корова виявилася типовим представником великої рогатої худоби, як і всі інші в корівнику.

    «Через загальне розчарування будь-яка нова інституція викликає у суспільстві надміру завищені очікування. Але рано чи пізно настає розчарування. Це зіграло злий жарт із НАБУ», – констатує в розмові з UA1 політолог Олег Саакян.

    Сьогодні з осколків міфу остаточно складається цілісне уявлення про процеси, що відбуваються в «останньому бастіоні боротьби з корупцією». Наприклад, про те, що Бюро дедалі частіше через суд змушують відкривати кримінальне провадження щодо корупціонерів, оскільки власної ініціативи відомство Ситника не виявляє. І тепер, після публікації фактів ймовірного хабарництва в НАБУ, стає зрозуміло, чому так відбувалося.

    Наразі особливо гостро постали питання сумнівної ефективності та результатів роботи НАБУ. А також відсутності аудиту діяльності, внаслідок чого ніхто не знає, наскільки ефективними є багатомільйонні бюджетні вливання в цей орган, і якою роботою він взагалі займається.

    У результаті на четвертому році існування НАБУ його глава Артем Ситник почав дратувати навіть тих нардепів, які брали участь у створенні Бюро і підтримували його керівництво.

    Найчастіше він просто ігнорував засідання профільних парламентських комітетів, при цьому постійно скаржачись на те, що йому всі заважають – недосконалий закон, ГПУ, САП, СБУ. Не заважали його роботі лише нічні візити в резиденцію Петра Порошенка, про які він не дуже любив згадувати на публіці.

    І коли розкрилися факти ймовірного хабарництва в НАБУ, навіть найгарячіші його прихильники охолонули. А представники грантових антикорупційних громадських організацій, які чотири роки поспіль твердили «не заважайте Ситникові, не чіпайте НАБУ», цього разу повважали за краще утриматися від будь-яких коментарів і петицій на захист Бюро. Хоча ще рік тому найменшу критику на адресу Ситника подавали як нападки на єдино чесний і принциповий антикорупційний орган в країні, впроваджуючи постулат «хто проти Ситника, той за корупцію».

    Втім, активісти, що справно ходили на мітинги з плакатами «Руки геть від НАБУ», не довго залишалися без кумира. Суспільству нагально запропонована і активно нав'язується як черговий останній бастіон боротьби з корупцією нова священна корова.

    У ситуації, коли практично всі правоохоронні органи постали не в кращому світлі у зв'язку з розслідуванням закупівель в «Укроборонпромі», лише один новостворений орган дивом не потрапив у скандал. І був негайно оголошений останньою надією громадянського суспільства. Йдеться про Державне бюро розслідувань.

    Щоправда, з великою часткою ймовірності ДБР точно повторить незавидну долю дуже дороговартісного НАБУ, яке не виправдало надії. І станеться це набагато раніше, ніж сталося з їхніми колегами по боротьбі з високопоставленими злочинцями.

    Заважає все

    Народні депутати від демократичної опозиції вже давно обговорювали можливий позитив від ліквідації НАБУ і САП із перерозподілом призначеного їм фінансування Державному бюро розслідувань. Правда, робили це в кулуарах і пошепки, щоб не вважатися ретроградами.

    Однак на тлі скандалу з хабарництвом у правоохоронних органах питання про посилення підтримки ДБР знову стало актуальним.

    У свою чергу, відомство активно використовує ситуацію, що склалася, на свою користь, позиціонуючи себе як авторитетного і незалежного учасника розслідування.

    Протягом доби після публікації скандальних журналістських матеріалів заступник голови ДБР Ольга Варченко заявила, що відкрито кримінальне провадження щодо співробітників Генпрокуратури, СБУ, Державної фіскальної служби і НАБУ, які могли отримувати неправомірну вигоду.

    ДБР, не вплутане в цей скандал, стало героєм дня і єдиною надією на справедливе розслідування. Але з огляду на низку причин навряд чи це відомство може забезпечити якісний та об'єктивний результат.

    Насамперед, у ДБР немає своїх оперативників – в закон про Держбюро розслідувань забули вписати таку посаду, і її не передбачено штатним розписом.

    У результаті оперативну роботу для ДБР проводять співробітники інших правоохоронних органів, у тому числі й СБУ. Чи зможуть оперативники Служби безпеки об'єктивно провести необхідні заходи щодо своїх колег – питання риторичне.

    Інша зона ризику – це самі слідчі ДБР. Факти їхніх можливих зловживань у заявленому Варченко кримінальному провадженні, втім, як і у всіх інших випадках, можуть розслідувати лише самі співробітники Держбюро. А саме працівники Управління внутрішнього контролю.

    Але на сьогодні такого підрозділу в ДБР не існує. За словами глави відомства Романа Труби, це також сталося через те, що законом не передбачено посади оперативного працівника.

    «Без ухвалення змін до закону у мене немає можливості сформувати підрозділ внутрішнього контролю», – скаржиться він.

    І якщо припустити, що в ході кримінального провадження про хабарництво у правоохоронних органах слідчий ДБР сам отримає хабар, розслідувати цей факт не зможе жодне відомство.

    До речі, в Держбюро немає і дисциплінарної комісії, яка повинна розглядати результати службових розслідувань і ухвалювати рішення про притягнення співробітників до дисциплінарної відповідальності. Але й тут Роман Труба непричетний.

    «Дисциплінарну комісію слід створювати на основі типового положення, а його немає, – стверджує він. – Ми почали розробку типового положення і думаю, що найближчим часом воно буде затверджене Кабміном. Поки у нас немає можливості сформувати дисциплінарну комісію».

    На додаток до всього вже найближчим часом може постати питання про якість кадрової політики ДБР, що стало відлунням запеклої боротьби за контроль над цим відомством. А це неминуче позначиться й на результатах розслідування корупції у правоохоронних органах.

    Тим же шляхом

    Формування ДБР від самого початку супроводжували скандали: партнери по парламентській коаліції БПП і «Народний фронт» відчайдушно боролися за право контролювати орган, уповноважений розслідувати діяльність вищих посадових осіб країни.

    Нинішнє керівництво Держбюро стало результатом компромісу: крісло глави відомства зайняв наближений до НФ Роман Труба, а його першим заступником стала ставлениця Адміністрації президента Ольга Варченко.

    Швидко награвшись у відкриті конкурси в ДБР, Труба почав підминати процес під себе. У розмові з UA1 екс-секретар однієї з конкурсних комісій Олександр Лємєнов зазначив, що за особистою ініціативою глави ДБР порядок відбору кандидатів змінили.

    «Під час першої хвилі відбору перевірка на поліграфі була перед співбесідою, і за її підсумками ми бачили, хто перед нами, – згадує він. – Тепер поліграф проходять вже після співбесіди, і сенсу в цьому немає жодного».

    Також Лємєнов стверджує, що зараз непрозоро створюється третя за рахунком комісія з відбору персоналу ДБР і до того, як вона формується, є великі питання.

    Це не кажучи вже про те, що комісії працюють за застарілим принципом революційної доцільності: безкоштовно, у вільний від основної роботи час п'ять осіб вирішують, хто гідний працювати в ДБР. У такому принципі вже може бути закладено корупційну складову.

    Цей комплекс проблем призводить до того, що якість кадрової політики знижується, і в Держбюро опиняються не дуже принципові співробітники.

    У приватних бесідах наближені до керівництва ДБР люди визнають, що в багатьох областях представники регіональних еліт вже знайшли спільну мову зі співробітниками територіальних управлінь Держбюро, й одразу після президентських виборів виникнуть неприємності як у теруправліннях, так і в центральному апараті ДБР.

    «У нових інституцій завжди є проблеми, пов'язані з їх формуванням і зростанням, – підтверджує Саакян. – Вони переживають кадрове зростання, коли на роботу приходять нечисті на руку співробітники. Нормативне зростання, коли правова база відразу не ідеальна. Крім того, інституції не завжди приживаються в політичному контексті і можуть бути заручниками політичних ігор. Тому з ДБР будуть ті ж проблеми, що виникли з НАБУ».

    Теги : ГПУ СБУ Порошенко Укроборонпром БПП Артем Ситник Народний Фронт НАБУ Державне бюро розслідувань ДБР САП Роман Труба Ольга Варченко
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося


    Архів