Щодо МВФ, газу та хто кого дурить

    27 Травня, 2015 12:49
    Не потрібно дивуватися таким висловлюванням, а тим більше таким тлумаченням деяких ЗМІ. Не відкрию Америки коли, послідуючи логіці ЕП, скажу, що МВФ, за висловлюванням Економічної правди "дурили" не тільки два вищеозначені персонажі, – МВФ "дурили" всі.

    Всі вдавали, що виконують рекомендації Фонду, а МВФ робив вигляд, що розуміє, про що ми говоримо. Хоча, в більшості випадків, закривав на все очі та переходив до нової Програми, яка підписувалася з черговим Урядом. За весь час співробітництва з МВФ жодна з Програм виконана не була.

    Разом з тим, я не памятаю, щоб МФВ відкрито говорив про підвищення цін на газ для населення. Мова йшла, в більшості випадків, про реформи для підприємств державної власності, спрямовані на скорочення фіскальних ризиків, а також реструктуризацію НАК "Нафтогаз України" та вдосконалення корпоративного управління. Хоча, головний акцент завжди зводився до заходів, спрямованих на ліквідацію дефіциту НАК "Нафтогаз України". А тут уже фантазія може бути самою відвертою.

    Скажу прямо: в тому вигляді, у якому наразі існує НАК, він себе віджив і має бути негайно реорганізований.

    Тепер щодо газу, який в Україні "смердить" самими дурними запахами.
    У відповідності до фактичного балансу надходження та розподілу природного газу по Україні за 2014 рік обсяг природного газу власного видобутку становить 20 525,02 млн.куб.м. Обсяг газу, що споживає населення, за даними балансу становить 15 051,75 млн.куб.м.

    Суть традиційної методології формування цін на природний газ для населення полягає в існуванні двох різних ринків природного газу та, відповідно, двох різних цін, які формуються на цих ринках. 

    Довідково.
    Перший ринок, це ринок природного газу власного видобутку, де ціна газу як товару станом на 1 березня 2015 року в середньому становить 500 грн/тис.куб.м. та кінцева ціна природного газу може не перевищувати 1200 грн/тис.куб.м.
    Другий ринок – це ринок імпортного природного газу, на якому ціна газу як товару станом на 1 березня 2015 року становить 8900 грн/тис.куб.м. та кінцева ціна природного газу може не перевищувати 11 391,12 грн/тис.куб.м.

    В країні, де існує два ринки природного газу, і – як наслідок – дві ціни на природний газ для різних споживачів, ймовірність існування корупційних схем дуже велика. Також існування двох ринків природного газу не відповідає положенням Європейської енергетичної Хартії.

    Висновок.
    Необхідність створення єдиного ринку природного газу очевидна, проте для зменшення соціальної напруги та збалансування втрат державного бюджету на пільги та субсидії малозабезпеченим верстам населення, можливо, було би доцільно сформувати ціну природного газу єдиного ринку, як середньозважене цін імпортного газу та газу власного видобутку.

    Ідея щодо формування середньозваженої ціни на природний газ успішно працює в світі, наприклад, в Єгипті. 
    У результаті впровадження єдиного ринку природного газу реалізація природного газу споживачам, в тому числі промисловості, може здійснюватися за цінами на рівні близько 4,5 грн/тис.куб.м., що в свою чергу підвищить конкурентоспроможність вітчизняної промисловості.

    З урахуванням зазначеного здається зрозумілим, що теперішні тарифи є політичними, а не економічно обґрунтованими. Уряд пішов шляхом єдиної ціни, яку, до речі, підтримали й представники Міжнародних фінансових організацій. В цілому – це правильний шлях, але не в теперішніх умовах розвитку України. 

    За підсумками першого півріччя тарифи та нормативи мають бути переглянуті. За нашими оцінками, теперішні тарифи на газ завищені більш як на 100 %; нормативи на газ и тепло – як мінімум в 1,5 рази.

    Оригінал тексту

    Теги: корупція Нафтогаз МВФ ринок газу
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ



      Архів