Законопроекти АП. Гра на публіку з темою публічності громадських організацій

    31 Липня, 2017 12:49
    Влада продовжує вдосконалювати інструменти фінансового тиску на неугодні ГО

    Знаєте, є теми, які легко збуджують суспільство, і є теми, які йому практично не цікаві. Ні, вони не менш важливі і потрібні, але там так багато бюрократії, і вони так далеко від життя звичайного громадянина, що дуже важко переконувати суспільство щось реформувати в них. Однією з таким тем є законодавство для громадських організацій щодо звітності організацій. І ця тема ніколи не викликала шаленого резонансу, аж поки вона не стала заручником політичних суперечностей між чиновниками Адміністрації Президента та антикорупційними громадськими активістами.

    В березні Парламент ухвалив зміни до антикорупційного законодавства, зобов’язавши подавати е-декларації представників «антикорупційних громадських організацій» та їхніх постачальників. Це виглядало як помста громадянському суспільству, і на думку багатьох саме нею і було.

    Після критики і тиску з боку міжнародних партнерів чиновники АП вирішили рятувати обличчя, переводячи тему з е-декларування для антикорупційників на питання прозорості роботи громадських організацій загалом. Поки «порохоботи», в кращих традиціях Кремля, розганяли тему про «грантоїдів», за закритими дверима на Банковій були розроблені законопроекти №6674 та №6675. З позитиву – вони скасовують е-декларування для антикорупційних громадських організацій. З негативу – вводять додатковий звіт, який дає можливість податковій контролювати будь-яку велику громадську організацію.

    Оцінюючи ці законопроекти, хочеться сказати, що представники Адміністрації Президента, які їх розробляли, повели себе як слон в магазині посуду, своєю незграбністю та нефаховістю руйнуючи всю систему законодавства для НГО, яку вибудовували майже 10 років.

    Перш за все вони становлять загрозу для громадянського суспільства, оскільки дають владі інструменти просто шаленого фінансового тиску на неугодні громадські організації.

    Ці законопроекти розширюють підстави для втрати ознаки неприбутковості, громадською організацією. Наразі їх лише дві – якщо громадська організація працює, як бізнес (розподіляє прибуток від діяльності між членами організації), і якщо діяльність громадської організації не відповідає її статутним документам.

    У законопроекті Адміністрації Президента пропонується, що громадська організація буде втрачати ознаку неприбутковості, якщо не був оприлюднений «публічний звіт» на сайті організації і не був поданий до податкової для оприлюднення.

    Скасування ознаки неприбутковості в такому випадку, це не лише заблокована фінансова діяльність організацій, а й чималі санкції – адже організація буле змушена виплатити 18% від всіх доходів звітного періоду. За найскромнішими оцінками це 86 тисяч гривень.

    Тобто будь-яка «неправильна» заява про корупцію, розслідування чи акція протесту, яка не подобається владі, – і ваш звіт зникає з сайту податкової. Як наслідок – заблокована фінансова діяльність та штраф щонайменше у 86 тис гривень.

    Навіть якщо припустити, що це зроблено не з метою тиску на неугодні громадські організації, «експерти» АП пропонують громадським організаціям покластись на ефективність роботи сайту податкової. У країні, де лише нещодавно половина державних органів лягла від вірусної атаки, сайт НАЗК працює через раз, а Мін’юст вже два роки не може запустити повноцінну реєстрацію громадських організацій онлайн.

    При чому, якщо ви не подали профільний звіт за неприбутковість, то санкція за це – штраф. А за «непрофільний звіт» від АП – скасування ознаки неприбутковості.

    Загалом уже той факт, що Адміністрація Президента подала такий законопроект без обговорення з громадськістю, мав би бути підставою вимагати його відкликання. Але навіть серед громадського середовища є занепокоєння, що такі вимоги будуть використані противниками громадських організацій для звинувачень у непрозорості.

    Виходить знову вибір між поганим і дуже поганим. Адміністрація Президента підсовує суспільству законопроект про звітування НУО і пропонує обирати: або засунути шию в зашморг і дати податковій інструменти контролю над всіма громадськими організаціями, або ми будемо всім розказувати, що ви проти прозорості і взагалі справжні корупціонери.

    Друга проблема законопроектів – вони створюють додаткову бюрократію. Причому бюрократію не потрібну. 7 з 9 пунктів «нового» звіту дублюють існуючу звітність для громадських організацій. Це дані, як вже мають державні органи України, проте завжди відмовлялись робити їх публічними.

    Ще одну «нову» вимогу можна записати до переліку тих, які вже має держава лише частково. Це інформація про донорів громадських організацій. Уся інформація про проекти міжнародної технічної допомоги реєструється в Міністерстві економічного розвитку і торгівлі. Більше того, багато цих даних вже оприлюднено на спеціальному сайті МЕРТ – http://openaid.gov.ua

    Зверніть увагу, щоб зробити це, МЕРТ не вимагав внести зміни в Податковий кодекс, надавши податковій право позбавляти громадські організації ознаки неприбутковості.

    Єдина інформація, яку поки що не подає громадська організація, – це оприлюднення переліку контрагентів, які протягом року отримали від організації більше 80 тисяч гривень. Проте всі ці кошти проходять виключно через банківські установи і податкова може в будь-який момент витребувати їх, якщо на її думку громадська організація працює непрозоро.

    Тобто фактично всі дані, які влада хоче витребувати новим звітом вже є в інших звітах. Щоб зробити їх публічними не потрібен новий звіт, достатньо модифікувати вже існуючі і просто зробити їх відкрити для громадськості, а не лише для податкової та мінюсту. Тим паче, що така практика вже існує.

    Ви вже зараз можете онлайн через Реєстр неприбуткових організацій та установ перевірити, чи є ознака неприбутковості в організації. Ви вже зараз через відкриті Реєстри Мін’юсту можете отримати купу інформації про будь-яку громадську організацію.

    І хоча вже було сказано багато, не можна не згадати ще один недолік цих законопроектів – вони не вирішують проблему використання політиками фейкових громадських організацій для власного піару чи критики опонентів. Оскільки такі організації зазвичай фінансуються готівкою, яка ні де не обліковується, а офіс чи будь-які офісні потреби для такої «громадської організації» може оплачувати інша юридична компанія. Нічого подібного ці «нові» звіти не покажуть.

    Бо вони розраховані тільки на ті організації, які працюють по білому і офіційно проводять всі виплати. Тільки такі організацію стають об’єктом тиску з боку держави, в той час як корумповані кишенькові організації політиків лишаються поза його увагою та не несуть жодних ризиків.

    Чи справедливо це? Навряд.

    Теги : Порошенко Мін’юст сергій лещенко мінекономіки АП громадські організації неурядові організації
    ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ
    Коментарі
    1000 символів лишилося
    ТОП МАТЕРІАЛІВ


      Архів